Hoppa till huvudinnehåll

Stödfamilj/kontaktfamilj - dygnsrapportering

Här kan du som har ett uppdrag från Linköpings kommun som stödfamilj enligt LSS-lagen ansöka om ersättning för utfört uppdrag.

Du som har uppdraget som stödfamilj enligt LSS-lagen ska månadsvis, efter vistelsen, lämna en dygnsrapport om ditt uppdrag. Där berättar du om tider för vistelsen och måltider som ska debiteras klienten.

Frågor om ersättning

Har du frågor om ersättningen eller dygnsrapporteringen ta kontakt med din handläggare på enheten Rekrytering och matchning på Socialförvaltningen. Om du inte vet vem som är din handläggare kan du vända dig till Kontakt Linköping på telefonnummer 013-20 60 00 så hjälper de dig.

Efter att du skickat in rapporten finns uppgifterna kvar i Mina ärenden i ytterligare två månader innan de gallras bort. Rapporten lämnas till din handläggare på enheten Rekrytering och matchning som återkopplar till dig vid behov. Ditt uppdrag hanteras i ordinarie verksamhetssystem.

Kontakta förvaltningen via Kontakt Linköping om du önskar ta del av vilka uppgifter som finns sparade om dig i verksamhetssystemet eller om du vill ha information om status avseende ditt ärende.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av social- och omsorgsnämnden för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är social- och omsorgsnämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt Dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål. 

För frågor kontakta nämnden via e-post eller via Linköpings kommun Socialförvaltningen 581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Om du inte vill använda e-tjänsten

Du kan göra en dygnsrapportering genom att skriva ut, fylla i och skicka in blanketten "Dygnsredovisning vid korttidsvistelse i stödfamilj/kontaktfamilj" till följande adress:

Linköping kommun
Socialförvaltningen
Rekrytering och matchning
581 81 Linköping

Senast uppdaterad den 19 januari 2024