Loggor och profiler i kommunen

Alla kommuner har sin profil och sin speciella slogan. Ganska nyligen så bytte Linköping sin logga och profil. Det har varit några olika över åren och vi tänkte visa på några exempel här.

Du kanske inte tänker på den så mycket, men den finns där. I brevhuvudet, på kuvertet, längst ned i hörnet på presentationen och i din signatur i e-posten. Din organisations logotyp.

Logotypen är Linköpings kommuns ansikte utåt. Därför är det viktigt att följa reglerna för hur logotypen får användas. Den ska alltid användas intakt och får enbart förstoras eller förminskas utan att proportionerna förändras. Logotypen finns i en huvudversion som även används vid myndighetsutövning. Logotypen består av lejonsymbolen tillsammans med ordbilden Linköping.

I arkivet finns även det bevarat och vi vill här visa ett smakprov på olika profiler/logotyper som har kommit och gått över åren.

Lejonansiktet har funnits med ända sedan omkring 1300-talet, det försvann dock ett tag men gjorde sin återkomst 1987. Det var i samband med jubileumsåret och är en screentryckavbildning av ett träsnideri som skapats av Gunnar Kanevad.

Trärelief av Gunnar Kanevad i trappan upp från entrén i Stadshuset. Foto: Fanny Miles.

Det har inte bara varit lejon. Folke Filbyter prydde loggan under 1970-talet. Vissa förvaltningar valde att behålla den en längre tid när andra bytte profil.

LK-loggan var ganska annorlunda och kanske inte så uppskattad, men nog typisk för sin tid. Den fanns med under 1970-talet och större delen av 1980-talet.

Vill du veta mer kring just lejonansiktet och Linköpings stadsvapen? Läs mer i uppsatsen under länken nedan.

/Pia Wilhelmson Nord, Linköpings stadsarkiv, november 2023

Källor: