Hoppa till huvudinnehåll

Vår kommunikation

Vår kommunikation utgår från Linköpings kommuns kommunikationspolicy och ska vara planerad, effektiv, öppen, tillgänglig och trovärdig.

Den ska även vara målgruppsanpassad, demokratifrämjande och ge kunskap om de tjänster som Linköpings kommun erbjuder. Det vi förmedlar i vår kommunikation ska stämma överens med vilka vi är och vad vi står för. Då blir bilden av oss sann och trovärdig.

Tonalitet

Sättet vi uttrycker oss på och det visuella uttrycket bygger tonaliteten i Linköpings kommuns varumärke. Tonalitet handlar inte om vad vi säger utan hur vi säger det. Det språk vi använder har stor betydelse för hur vi uppfattas. För att förmedla rätt bild av oss är det viktigt att vi är trovärdiga, tydliga, engagerande och inkluderande.

Trovärdig

Vi ska visa upp en ärlig och äkta bild av Linköpings kommun. Det gör vi genom att undvika att överdriva, försköna eller påstå saker utan att veta säkert. Vår kommunikation ska vara rak, varm och mänsklig.

Tydlig

All vår kommunikation ska vara tydlig och lätt att förstå för alla vi kommunicerar med. Välj hellre enkla, vardagliga uttryck än att krångla till det med snåriga, byråkratiska meningar. Det ska också framgå vem texten vänder sig till och vem som är avsändare.

Engagerande

Vi är en nytänkande och engagerad kommun och därför måste vi också engagera våra målgrupper när vi kommunicerar. Använd ett positivt och levande språk som uppmuntrar till dialog. Visa genom din kommunikation att vi förstår och bryr oss om målgruppen. Vi vill uppfattas som en mänsklig, modig och mångfasetterad kommun.

Inkluderande

I all vår kommunikation inklusive bildspråk arbetar vi aktivt med att vara inkluderande, öppna och inte förstärka ojämlika eller stereotypa roller i samhället. Oavsett kön, ålder, funktionsvariation, sexuell läggning, etnicitet, religion eller trosuppfattning ska man mötas av samma respekt och förutsättningar.

Senast uppdaterad den 29 september 2023