Utbildning i svenska för invandrare (SFI)
                Vill du lära dig svenska språket? 
Då kan du söka till sfi, som betyder svenska för invandrare. 
            
Sfi är en utbildning som ger dig kunskaper 
i svenska språket och om hur Sverige fungerar. 
sfi är till för dig som nyss har kommit till Sverige 
som flykting eller invandrare.  
Kommunen ska erbjuda undervisning i svenska 
till alla som nyss flyttat till Sverige. 
Svenska för invandrare finns i tre steg, sfi 1, sfi 2 
och sfi 3.
Svenska för invandrare steg 1
Steg 1 passar sig som dig som behöver lära dig att 
läsa och skriva. 
Du studerar i ganska långsam takt. 
Utbildningen finns på Linvux.
Svenska för invandrare steg 2 och 3
Passar dig som har gått i skola 6 år eller mer 
i ditt hemland. Studietakten är normal till snabb. 
Utbildningen finns på Linvux. 
och Astar.
Det finns mer information om sfi på webben:
Kursplaner och betygskriterier
På Skolverkets hemsida kan du läsa om kursplaner 
och vad som krävs för olika betyg.