Hoppa till huvudinnehåll

Miljöfarlig verksamhet - anmälan

Den här e-tjänsten använder du när du vill anmäla, ändra och informera om miljöfarlig verksamhet till Miljöavdelningen. Vilka verksamheter som är anmälningspliktiga regleras i Miljöprövningsförordningen (2013:251).

Om e-tjänsten

Den här e-tjänsten kan användas för att:

  • Anmäla ny miljöfarlig verksamhet eller vid ändring av befintlig verksamhet
  • Lämna information om ägarbyte/övertagande av verksamhet.
  • Lämna information om att verksamheten upphör.

Önskar du lämna kompletterande information i ett befintligt ärende ska du i stället använda e-tjänsten: Följ och komplettera ditt ärende hos Miljöavdelningen

Du måste ha e-legitimation/BankID för att kunna använda e-tjänsten. Om du agerar för ett företag eller kommun kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att kunna anmäla.

Du kan inte använda e-tjänsten för ansökan eller anmälan gällande:

  • Djurhållning
  • Använda avfall för anläggningsändamål
  • Husbehovstäkt
  • Uppodling av annan mark än jordbruksmark

E-tjänster eller blanketter för dessa ansökningar/anmälningar hittar du på sidan Självservice - Näringsliv och arbete.

För mer information om anmälningsplikt för miljöfarliga verksamheter se sidan Anmälningsplikt och tillståndsplikt.

För mer information om vad du behöver tänka på när verksamheten ska upphöra se sidan Upphörande av miljöfarlig verksamhet

Tänk på detta

En anmälningspliktig verksamhet får startas tidigast sex veckor efter det att en anmälan har lämnats in till oss, om vi inte meddelar något annat.

Avgift

Miljöavdelningen tar ut en timavgift för handläggning av anmälan om ny eller ändrad miljöfarlig verksamhet enligt gällande taxa. Du kan läsa mer om kommunens avgifter för handläggning på sidan Taxa för Miljöavdelningens tillsyn.

Vad händer när jag skickat in min anmälan

Ärendet tas emot av Miljöavdelningen och en bekräftelse skickas ut till dig. Därefter tilldelas ärendet en handläggare. Med e-tjänsten “Följ och komplettera dina ärenden hos Miljöavdelningen” kan de som är berörda av ett ärende logga in och följa vad som händer i ärendet. Med e-tjänsten kan du ta del av handlingar, skicka in kompletteringar och skicka in enkla meddelanden till din handläggare.

Relaterad information

De uppgifter du lämnar hanteras i ordinarie verksamhetssystem. Uppgifterna gallras ur e-tjänsten efter två månader.

Om återkoppling ges på annat sätt än via Mina ärenden anges det i e-tjänsten.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av bygg- och miljönämnden för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är bygg- och miljönämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål. 

För frågor kontakta bygg- och miljönämnden:

Postadress: Linköpings kommun
Bygg- och miljönämnden
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Senast uppdaterad den 13 maj 2024