Flerspråkighet
Det är viktigt att alla kan förstå, tala, läsa och 
skriva svenska i olika situationer. 
Därför erbjuder Linköpings kommun nyanlända 
barn och ungdomar hjälp och stöd under hela 
skoltiden.
Förskolan
Barn som är mellan 1 och 5 år får gå i förskola. 
Under den första tiden i förskolan kan föräldrarna 
få stöd av någon som talar deras språk.
Grundskolan
Skolbarn som just kommit till Sverige får gå i en 
internationell klass den första tiden. 
Sedan får de börja i en vanlig klass.
Oftast går barnet 1 år i internationell klass. 
Övergången till vanlig klass sker lite i taget.
Gymnasieskolan
Nyanlända ungdomar mellan 16 och 19 
år får gå  programmet Språkintroduktion.  
På språkintroduktion läser man mycket svenska 
för att kunna fortsätta inom  gymnasieskolan. 
För att börja på ett nationellt program måste man 
ha godkänt i ett antal ämnen från grundskolan.  
Svenska som andraspråk i grundskolan
Svenska som andraspråk är ett  ämne i grundskolan. 
Det ska ge eleverna kunskaper så att de kan tala 
läsa och skriva svenska. 
Det finns regler för vilka elever som får läsa svenska 
som andraspråk. 
Det är skolans rektor som beslutar
 om en elev får göra det. 
I grundskolan kan man inte läsa både svenska och 
svenska som andraspråk.
Svenska som andraspråk i gymnasiet
En elev som vill läsa svenska som andraspråk 
ska ange det på ansökningsblanketten till gymnasiet. 
På gymnasiet får man läsa både svenska och svenska 
som andraspråk.
Modersmålsundervisning
Barn och ungdomar som har ett annat modersmål än   
svenska har rätt till modersmålsundervisning i 
grundskolan. 
Modersmålsundervisningen är frivillig. 
Det går också att välja modersmål som elevens val 
eller som språkval.
I gymnasieskolan kan man studera sitt   
modersmål på tre sätt. 
Man kan läsa det som individuellt val. 
Det kan också ersätta undervisning i andra språk 
än svenska och engelska. 
Det kan läsas som utökat program.
Genom modersmålsundervisningen 
ska elevernas få bättre kunskaper i språket. 
För att få delta i undervisningen 
ska eleven använda språket varje dag.
