Hoppa till huvudinnehåll

Handlingsplaner

Här kan du ta del av hur vi jobbar mot kränkande behandling i förskolan.

Kränkningar och likabehandling

Varje barn och elev har rätt att utvecklas och lära i en trygg miljö som är fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Skollagen och diskrimineringslagen ger skolhuvudmännen ett tydligt ansvar för att förebygga och åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Om någon ur personalen får reda på att ett barn eller en elev känner sig utsatt för trakasserier eller kränkande behandling så ska förskolan eller skolan omedelbart utreda vad som hänt och vidta åtgärder för att förhindra fortsatta kränkningar.

Kontakta förskolan eller skolan

Om du som vårdnadshavare känner dig orolig för ditt barns trygghet så ska du omgående vända dig till personalen på ditt barns förskola eller till ditt barns lärare. Som vårdnadshavare ska du kontakta även rektor om du inte upplever att kränkningarna mot ditt barn upphör efter att du varit i kontakt med personal på förskolan eller skolan.

Arbete mot diskriminering och kränkande behandling

Varje förskola och skola måste enligt lag arbeta förebyggande och främjande för att motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling. De måste också ha en årlig plan där det bland annat framgår vilka riktlinjer och rutiner som finns på förskolan eller skolan, det vill säga hur alla i verksamheten ska agera när man får kännedom om att barn känner sig utsatt.

Plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling

Linköpings kommun har beslutat att alla förskolor och grundskolor ska ha sin aktuella Plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling tillgänglig för vårdnadshavare på digital plattform. För förskolan gäller InfoMentor. För grundskolan gäller Unikum.  

Vad är kränkande diskriminering, trakasserier och kränkande behandling?

Diskriminering

Diskriminering är när barnet eller eleven blir orättvist behandlad och det har koppling till diskrimineringsgrunderna:

  • kön
  • könsöverskridande identitet eller uttryck
  • sexuell läggning
  • etnisk tillhörighet
  • religion eller annan trosuppfattning
  • funktionsnedsättning
  • ålder

Trakasserier

Trakasserier är när barnet eller eleven blir illa behandlad av någon annan (barn, elev eller vuxen) på förskolan, skolan eller fritidshemmet, och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna.

Kränkande behandling

Kränkande behandling är när barnet eller eleven blir illa behandlad av någon annan (barn, elev eller vuxen) på förskolan, skolan eller fritidshemmet, men som inte har samband med någon diskrimineringsgrund.

Det kan till exempel handla om nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjligande eller slag och sparkar. Även utfrysning, hot, elaka kommentarer i sociala medier, via mail eller sms är exempel på kränkande behandling. Kränkningar kan äga rum vid enstaka tillfällen eller vara systematiska och återkommande. Om kränkningarna upprepas brukar det kallas mobbning. 

Plan för att förebygga kränkande behandling i förskola

Med kränkande behandling menas ett uppträdande som utan att vara diskriminerande enligt diskrimineringslagen kränker ett barns värdighet.

Det förebyggande och främjande arbetet handlar om att undanröja risker för att barn och elever blir utsatta för kränkande behandling inom ramen för verksamheten. Arbetet ska vara målinriktat. Barn och elever ska delta i kartläggningen och kan komma med förslag på åtgärder samt delta i uppföljning och analys.

Personalens arbete

Varje arbetslag undersöker och analyserar varje år, genom till exempel trygghetsvandring med de äldre barnen. Personalen gör även observationer och genomförs samtal kring till exempel rutiner, rum, miljöer och kompisrelationer. Utifrån vad som kommit fram upprättas mål och åtgärder som följs upp regelbundet.

Riktlinjer för att förhindra trakasserier och sexuella trakasserier

På Gottfridsbergs förskolor förs diskussioner om förskolans värdegrund utifrån gällande styrdokument:

Diskrimineringslagen, Barnkonventionen, Skollagen, och Lpfö- 18 och Organisatorisk och Social Arbetsmiljö – AFS 2015:4

Förhållningssätt

Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle.

  • Som ett redskap för att skapa goda relationer och ett gott samspel personal – barn använder vi oss av ICDP (vägledande samspel mellan personal och barn).
  • En gemensam problemlösningsstrategi är lågaffektivt bemötande.
  • Var och en har ett ansvar för att följa våra OSA-regler (Organisatorisk- och psykosocial arbetsmiljö). Vi följer regelbundet upp OSA på reflektioner, APT (Arbetsplatsträffar) och studiedagar för att förbättra vår gemensamma arbetsmiljö.
  • Vi informerar vårdnadshavare via samtal/möten samt skriftlig info på webben.
  • Pedagogerna arbetar aktivt tillsammans med barnen för att skapa kunskap och förståelse för barnkonventionen och demokratiska värderingar.
  • Vuxna är lyhörda på barnens och vårdnadshavares signaler om eventuella trakasserier i förskolan.

Rutiner för akuta situationer

Rutiner gäller för att anmäla, utreda och åtgärda kränkande behandling trakasserier eller sexuella trakasserier.

Förskolans rutiner för att anmäla

Omfattar situationer mellan barn-barn, vuxen–barn

  • All personal ska agera omedelbart vid misstanke om, eller om något barn anser sig blivit utsatt för, kränkande behandling, trakasserier eller sexuella trakasserier genom att upprätta en anmälan.
  • Barn/vårdnadshavare som får kännedom om kränkande behandling, trakasserier eller sexuella trakasserier kan göra en anmälan, gärna tillsammans med personal.
  • Anmälan kan ske till personal, specialpedagog, biträdande rektor eller rektor.
  • Anmälan rapporteras till rektor.
  • Rektor rapporterar till områdeschef.

Förskolans rutiner för att utreda

Vid uppkommen situation barn-barn:

  • Personal har samtal med berörda barn
  • Personal, specialpedagog, rektor eller biträdande rektor kontaktar vårdnadshavare
  • Det som kommer fram i samtalen dokumenteras av personalen.

Vid uppkommen situation vuxen – barn:

  • Rektor eller biträdande rektor samtalar med den som anmält händelsen.
  • Personal, specialpedagog, biträdande rektor eller rektor samtalar med berört/berörda barn(utifrån barnets perspektiv).
  • Samtal med barnet kan vid behov ske med stöd av vårdnadshavare.
  • Rektor eller biträdande rektor kontaktar vårdnadshavare.
  • HR informeras och deltar i samtal med berörd vuxen vid behov.

Dokumentation av aktiva åtgärder mot diskriminering

Alla barn, elever har rätt till en trygg och stimulerande miljö fri från diskriminering. Därför ska förskola och skola arbeta främjande och förebyggande för att motverka diskriminering och undanröja hinder för allas rättigheter och möjligheter i verksamheten. Barn/elever och vuxna/personal ska samverka i undersökningen, genomförandet och utvärderingen.

Personalen gör regelbundet observationer för att kunna upptäcka risker eller hinder utifrån diskrimineringsgrunderna. Utifrån vad som framkommit upprättas mål och åtgärder som följs upp regelbundet.

Definitioner

Kränkande behandling

Ett uppträdande som utan att vara diskriminering enligt diskrimineringslagen kränker ett barns eller en elevs värdighet.

Diskriminering

När ett barn/en elev missgynnas eller kränks. Missgynnandet eller kränkningen ska ha samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna

  • Kön
  • Könsöverskridande identitet eller uttryck
  • Etnisk tillhörighet
  • Religion eller annan trosuppfattning
  • Funktionsnedsättning
  • Sexuell läggning
  • Ålder

Diskriminering kan vara direkt, indirekt, bristande tillgänglighet, trakasseri, sexuellt trakasseri eller instruktioner att diskriminera.

Trakasserier

Ett uppträdande som kränker ett barns eller en elevs värdighet och som har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna
Sexuella trakasserier är ett uppträdande av sexuell natur som kränker ett barns eller en elevs värdighet.

Aktiva åtgärder

Med aktiva åtgärder menas ett främjande och förebyggande arbete
Källor: Skolverket och Diskrimineringsombudsmannen.

 

Senast uppdaterad den 20 juli 2021