Hoppa till huvudinnehåll

Säkerhetsarbete och krisberedskap

Linköpings kommuns arbete med säkerhet och förmåga att hantera kriser är en förutsättning för att Linköping ska fortsätta behålla sin attraktionskraft.

Vad styr kommunens arbete?

Kommunens säkerhetspolicy med tillhörande riktlinjer är styrande för kommunens säkerhetsarbete inom organisationen. Målsättningen är att säkerhetsarbetet ska vara en integrerad del i all kommunal verksamhet och på så sätt både förebygga och begränsa konsekvenserna av oönskade händelser som kan drabba människor, verksamheter, egendom och andra ekonomiska värden, samt miljö. Säkerhetsarbetet ska även ligga till grund för kommunens förberedelser för och förmåga att hantera kriser i fredstid och säkerställa kommunens förmåga inom totalförsvaret vid höjd beredskap. Inom olika områden finns tillhörande riktlinjer som mer i detalj beskriver vad och hur det som står i policyn ska göras.

Kommunen har också en lagstadgad skyldighet att ta fram ett handlingsprogram för sin olycksförebyggande verksamhet. Handlingsprogrammet är framtaget gemensamt för flera kommuner inom Östergötland. Genom ett aktivt och gemensamt arbete mellan kommunerna och Räddningstjänsten Östra Götaland, är målet att öka säkerheten och därmed tryggheten i området. 

Intern säkerhet

Med intern säkerhet menas det interna skyddet mot oönskade händelser för att värna kommunens skyddsvärden. De kommunala verksamheterna ska ha förmåga att både förebygga och hantera oönskade händelser i sina verksamheter. Det ska finnas en balans mellan skyddsåtgärder inom de fysiska, organisatoriska och sociala förhållandena.

Säkerhetsarbetet ska bedrivas systematiskt och riskbaserat, samt samordnas med arbetsmiljöarbetet. Alla kommunala verksamheter ska undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp. 

Inom ramen för Linköpings kommuns arbete med intern säkerhet och riskhantering ingår att säkerställa ett adekvat försäkringsskydd för kommunens egendom och verksamhet. Exempelvis har kommunen tecknat en olycksfallsförsäkring som gäller för förskolebarn, skolelever och vissa andra grupper. Vilka som omfattas framgår av aktuellt försäkringsbesked. 

Informationssäkerhet

Informationssäkerhet är kommunens förmåga att hantera informationen så att legala, etiska, och verksamhetsmässiga intentioner upprätthålls. Informationssäkerhet innebär att rätt information finns tillgänglig för rätt mottagare vid rätt tidpunkt och handlar om att skapa och upprätthålla ett lämpligt skydd av information.  Arbetet med informationssäkerhet ska bedrivas systematiskt och riskbaserat, genom informationsklassa, riskbedöma, åtgärda och utvärdera skyddsåtgärderna. 

Krisberedskap

Kommunens arbete med krisberedskap och civilt försvar omfattar hanteringen av olika typer av samhällsstörningar vilket inkluderar kriser, extraordinära händelser och höjd beredskap. Oavsett typ av samhällsstörning är syftet med arbetet att kommunen fortsatt ska kunna upprätthålla lagstadgad och samhällsviktig verksamhet samt fullgöra uppgifter inom totalförsvaret.

Kommunens arbete med krisberedskap och civilt försvar konkretiseras i en särskild riktlinje. Riktlinjen innehåller övergripande beskrivning av lagstiftning, beredskapssystemet på nationell och regional nivå samt kommunens ansvar och krisledningsorganisation. 

För att klara de påfrestningar och utmaningar som en kris kan medföra måste kommunen vara väl förberedd. Grunden till denna förberedelse är den kommunövergripande risk- och sårbarhetsanalysen. Analysen ger kommunen ökad kunskap för att både förebygga och förbereda sig för olyckor och kriser. 

Inför varje ny mandatperiod ska kommunen analysera vilka extraordinära händelser som kan inträffa inom kommunens geografiska område i fredstid och hur dessa kan påverka den egna verksamheten.

En extraordinär händelse är en händelse:

  • som avviker från det normala
  • som innebär en allvarlig störning eller en överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner
  • som kräver skyndsamma åtgärder

Senast den 31 oktober under det första kalenderåret efter ordinarie val till kommunfullmäktige sammanställer kommunen resultatet av sitt arbete med risk- och sårbarhetsanalysen och rapporterar detta till Länsstyrelsen. Kommunen gör sedan en årlig uppföljning och bedömning av sin risk- och sårbarhetsanalys och bedömer sin generella krisberedskap. 

Kommunens organisation vid incidenter, kriser, extraordinära händelser i fredstid samt vid höjd beredskap utgår från de grundläggande principerna om ansvar, likhet och närhet.

Ansvarsprincipen - Den som har ansvar för en viss verksamhet under normala förhållanden har också ansvaret för att verksamheten fungerar under en kris. I ansvaret ligger också att samordna verksamhetens arbete med andra i syfte att ta tillvara samhällets samlade resurser och använda dem effektivt vid en samhällskris.

Likhetsprincipen - Under en kris ska verksamheten fungera på liknande sätt som vid normala förhållanden, så långt det är möjligt. Verksamheten ska också, om det är möjligt, skötas på samma plats som under normala förhållanden.

Närhetsprincipen - En kris ska hanteras där den inträffar och av de som är närmast berörda och ansvariga. Det är alltså i första hand den drabbade verksamheten och berörd förvaltning där krisen uppstått som blir ansvarig för hanteringen av krisen.

Den svenska krisberedskapen utgår från ett geografiskt områdesansvar på tre nivåer, lokalt (kommunerna), regionalt (länsstyrelserna) och nationellt (regeringen). Linköpings kommun har ett lagreglerat geografiskt områdesansvar som täcker kommunens geografiska område.  Med det geografiska områdesansvaret följer ett ansvar att arbeta för att samordning sker av krishanteringsåtgärder som vidtas av andra aktörer än kommunen, till exempel föreningar, näringsliv eller frivilligorganisationer. Kommunen ska även verka för att informationen till allmänheten samordnas.

Det geografiska områdesansvaret innebär även att kommunen ska ge Länsstyrelsen lägesrapporter och information om händelseutvecklingen, den förväntade utvecklingen samt om vidtagna och planerade åtgärder. Länsstyrelsen kan vid behov stödja kommunens krishantering genom att initiera regional samverkan eller genom att efterfråga och fördela nationella resurser.

En väletablerad samverkan med andra aktörer, till exempel räddningstjänsten, regionen, andra myndigheter, näringsliv och civilsamhället bidrar till att både risken för och konsekvenserna av samhällsstörningar minskar.

Civilt försvar är de verksamheter och åtgärder som myndigheter, kommuner, regioner samt enskilda, företag och det civila samhället vidtar för att stärka Sveriges motståndskraft vid krigsfara och krig. Civilt försvar tillsammans med det militära försvaret bildar totalförsvaret.

Linköpings kommun arbetar kontinuerligt med planeringen för civilt försvar. Arbetet innebär bland annat att skapa en bra beredskap för kriser under fredstid som utgör grunden för civilt försvar. Vidare pågår arbetet med att skapa kommunens krigsorganisation samt att krigsplacera personal för att säkerställa samhällsviktiga funktioner under höjd beredskap. 

På MSB:s webbsida finns mer information om civilt försvar, bland annat om målen för det civila försvaret och vem som fattar beslut om höjd beredskap.

Kommunen samarbetar med FRG i händelse av kris. FRG består av personer som vill göra en frivillig insats när samhällets resurser inte räcker till. FRG:s främsta uppgift är att hjälpa kommunens resurser vid specifika, utsatta händelser.

Det kan till exempel vara vid en större händelse som berör oss i kommunen genom olycka, extremväder, eller en annan typ av krissituation. Det kan också vara vid en planerad aktivitet där det finns behov av vuxennärvaro och trygghet i samhället, som till exempel skolavslutning.

FRG administreras via Civilförsvarsförbundet, med stöd av MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Organisationen består av frivilliga som kommunen kan kalla in vid behov. 

FRG kan ha väldigt varierande uppgifter. Exempel på arbetsuppgifter vid en krissituation:

  • Göra insatser som förstärkning vid t ex utrymning
  • Informera och sprida viktig information
  • Hjälpa till med praktiska uppgifter, som till exempel att göra i ordning lokaler, hantera dricksvatten och reservkraft vid en trygghetspunkt
  • Vara medmänskligt stöd för oroliga medborgare
  • Informera om krisberedskap

Du kan vara med! FRG bygger helt på frivillighet. Ingen jour eller tjänstgöringsplikt ingår. Alla över 18 år kan gå med i FRG och får genomgå en kostnadsfri grundkurs. Kursen följer Civilförsvarsförbundets kursplan. Följande moment ingår bland annat i utbildningen:

  • Första hjälpen
  • Hjärt- och lungräddning
  • Att möta människor i kris
  • Organisera spontanfrivilliga
  • Förebyggande brandskyddskunskap

Efter genomförd utbildning skriver du som medlem på ett avtal med kommunen. Därefter erbjuds du regelbundna träffar och fortbildning i bland annat ledarskap, första hjälpen, arbete i stab och kriskommunikation. Det är kommunens TiB, tjänsteman i beredskap, som aktiverar FRG.  

FRG vill bli fler. Just du kan göra skillnad! Kontakta gruppen för mer information.

Säkerhetsskydd

Säkerhetsskydd handlar om att skydda verksamhet som har betydelse för Sveriges säkerhet mot spioneri, terroristbrott, sabotage och vissa andra hot. Linköpings kommun bedriver säkerhetskänslig verksamhet och måste därmed följa säkerhetsskyddslagen. Det här innebär bland annat att analysera och utreda behovet av säkerhetsskydd samt vidta nödvändiga säkerhetsskyddsåtgärder.

Linköpings kommun har en säkerhetsskyddschef som ansvarar för arbetet med säkerhetsskydd.

Organisation

Kommunstyrelsen leder och samordnar kommunens interna säkerhetsarbete och krisförebyggande arbete med stöd av gällande riktlinjer. Respektive nämnd har ett operativt ansvar och ska se till att säkerhetsarbetet inom den egna förvaltningen följer säkerhetspolicyn med tillhörande styrdokument. 

Säkerhetsansvaret följer det normala verksamhetsansvaret på alla nivåer i kommunens organisation och säkerhetsarbetet ska bedrivas som en integrerad del i det dagliga arbetet. 

Vid en kris finns särskilda beredskapsfunktioner och krisledningsstaber kan aktiveras.

 

 

Senast uppdaterad den 30 september 2025