Hoppa till huvudinnehåll

Om skolan

Ekängens skolor består av cirka 450 elever i F-klass, grundskola och fritidshem. Alla elever i F-klass och årskurs 1 går på Bärstadskolan. Eleverna i årskurs 2-6 går på Ekängsskolan. Fritidshem för eleverna i årskurs F-1 finns på Bärstadskolan och fritidshem för årskurs 2-6 finns på Ekängsskolan.

Foto: Filip Leo

Naturnära skolor

Ekängens skolor ligger i Ekängen, sex kilometer från Linköpings centrum, med närhet till naturen. I närområdet finns flera skogar och sjön Roxen. Skolornas närhet till skog och sjö ger eleverna stimulans för lek och lärande. Skolorna har tillgång till en egen skolskog på gångavstånd från skolorna.

Verksamhet

Vi arbetar aktivt med skolutveckling och har gemensamt uppsatta mål för verksamheten. Vi har behöriga pedagoger som med stort engagemang utvecklar arbetsmetoder för att nå en hög måluppfyllelse för alla elever. Vi arbetar med att alla elever ska känna sig trygga, ha arbetsro och bli bekräftade i sitt lärande.

Personalen arbetar i arbetslag som leds av arbetslagsledare. Vi har förmånen att ha fyra förstelärare i skolan och en förstelärare för fritidshemmen. Vi prioriterar tid för kollegialt lärande och samarbete i våra arbetslag.

Bärstadskolan

  • F-klass och grundskola årskurs 1
  • Fritidshem för F-klass och årskurs 1

Ekängsskolan

  • Grundskola årskurs 2-6
  • Fritidshem för årskurs 2-6

Trygghet och arbetsro

På våra skolor arbetar vår engagerade personal med att skapa trygghet och arbetsro för våra elever. Vi har en trygghetsgrupp som arbetar aktivt och förebyggande för att skapa trygghet och trivsel på våra skolor.

Helhetssyn

Vi arbetar utifrån en helhetssyn och med elevernas behov i centrum under hela deras dag i våra verksamheter.

Skolutveckling

Vi har en skolutvecklingsplan som syftar till ökad måluppfyllelse och delaktighet för alla elever.
Vi arbetar med:

Trygga elever med inflytande

Vi synliggör hur vi undervisar kring värdegrunden, arbetar förebyggande och åtgärdande för att minska verbala och fysiska kränkningar, samt utvecklar elevernas inflytande genom elevrådet.

Maximalt lärande

Vi utvecklar undervisningen genom att involvera eleverna i planering och utvärdering av våra kunskapsområden. Dessutom arbetar vi med formativ undervisning. Fritidshemmen fokuserar på att öka elevernas måluppfyllelse genom att utveckla deras intresse för matematik.

Likvärdiga möjligheter

Vi arbetar med resultatuppföljningar och bedömningar/betyg ur ett likvärdighetsperspektiv. Dessutom utvecklar vi arbetet med att möta upp elevers olika behov samt arbetet med extra anpassning och ÅP.

Senast uppdaterad den 17 september 2025