Hoppa till huvudinnehåll

Elevhälsa

Skolhälsovården för eleverna är kostnadsfri. Arbetet är först och främst förebyggande, en fortsättning på den hälsovård som barnen fått genom barnhälsovården.

Hälsoundersökning

Enligt Skollagen skall alla barn erbjudas hälsoundersökningar minst en gång per stadium. Syftet är att tidigt upptäcka avvikelser från den normala utvecklingen. Undersökningarna utförs av skolsköterskan. Vid avvikelser konsulteras skolläkaren. Hälsoundersökning sker i förskoleklass, åk 2 och åk 4. Utöver det erbjuds eleverna vaccinationer enligt allmänna råd.

Skolsköterska

Gunilla Bogren: 013-29 47 21, 072-518 59 55

Skolsköterskans arbete är hälsofrämjande. Alla elever i grundskolan erbjuds hälsobesök. Syftet med hälsobesöken är att bevara eller förbättra elevens hälsa samt upptäcka hälsoproblem hos eleven för att möjliggöra att eleven kan nå utbildningens mål i skolan. 

Elevernas hälsobesök erbjuds i förskoleklass, årskurs två och fyra. I hälsobesöken ingår bedömningar av elevens allmänna hälsotillstånd, trivsel på skolan samt bedömning av tillväxt och utveckling.

Skolsköterskan finns även behjälplig för enklare sjukvårdsinsatser som omplåstring eller preliminära bedömningar vid smärre olyckor under utbildningsmoment.

Skolsköterskan kan kontaktas för rådgivning samt ordinerar och ger vaccinationer enligt det svenska barnvaccinationsprogrammet i årskurs ett och årskurs fem.

Kurator

Frida Loos: 013-20 53 92

Skolkuratorn är till för eleverna men har även kontakt med föräldrar.

Ett samtal med skolkuratorn kan bland annat handla om kriser, kompisar, ensamhet, konflikter, mobbing, svårigheter med att gå i skolan och samlevnadsfrågor. Skolkuratorn träffar eleven enskilt, i grupp eller i klasser.

Skolkuratorn kan även vara ett stöd för skolans personal och verkar för att alla elever får möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar i syfte att nå målen för verksamheten.

Skolkuratorn arbetar förebyggande för att främja hälsan och undanröja hinder för lärande och utveckling hos elever med fokus på de barn och ungdomar som är i behov av särskilt stöd.

Skolpsykolog

Tovin Mohammed Saleh: 013-26 31 32

Skolpsykologen på Brokinds skola arbetar tillsammans med elevhälsoteamet för att alla elever ska få möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Teamet hjälper på olika sätt till att främja elevernas kunskapsutveckling i skolan.

Man utreder vid behov elever med speciella svårigheter och i syfte hitta rätt stödåtgärder i skolan.

En utredning eller bedömning kan vara allt från observation i klassen, intervjuer med lärare och förälder samt individuell testning av eleven.

Skolpsykologen ger även tillfälliga samtalsstöd till elever och föräldrar.

Skolpsykologen arbetar i förebyggande syfte för att understödja hälsa och röja undan hinder för elevernas lärande och utveckling i skolan.

Skolpsykologen ska även bidra med psykologiska kunskaper till skolan på organisationsnivå och bistå rektorn i skolans utvecklingsarbete.

Man arbetar även med att ge handledning och konsultation, råd och stöd till skolans personal, både individuellt och i grupp.

Logoped

Hanna Stål: 013-29 41 51

Logopeden samverkar tillsammans med skolans elevhälsoteam och finns i skolan för att stötta elever med språkliga svårigheter.

Logopeden arbetar med stödinsatser i form av språkstimulans och träning samt utveckling av lärmiljön. 

Logopeden ska identifiera, analysera, och vid behov delta i den dagliga undervisningen för att undanröja hinder och orsaker till eventuella svårigheter i undervisnings- och lärmiljöer, samt föreslå kompensatoriska och lämpliga åtgärder.

Logopeden arbetar med språkliga kartläggningar/bedömningar, individuell träning och/eller handledning till pedagoger. Handledningens syfte är att ge verktyg och metoder för att hitta nya vägar och alternativ för att bemöta eleven och anpassa undervisningen till respektive elev.

Logopeden arbetar även med läs- och skrivsvårigheter, Tillsammans med skolans speciallärare samverkar man för att diskutera elevens svårigheter och eventuella åtgärder såsom kompensatoriska strategier och anpassningar.

Vid behov genomför logopeden på skolan en läs- och skrivutredning alternativt skickar remiss för utredning till logopedimottagningen i Region Östergötland.

Senast uppdaterad den 2 oktober 2025