Handlingsplaner och ordningsregler
Här kan du ta del av hur skolan arbetar mot kränkande behandling. Här finns även skolans ordningsregler som tagits fram tillsammans med elever, vårdnadshavare och elevrådet.
Kränkningar och likabehandling
Varje barn och elev har rätt att utvecklas och lära i en trygg miljö som är fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Skollagen och diskrimineringslagen ger skolhuvudmännen ett tydligt ansvar för att förebygga och åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Om någon ur personalen får reda på att ett barn eller en elev känner sig utsatt för trakasserier eller kränkande behandling så ska förskolan eller skolan omedelbart utreda vad som hänt och vidta åtgärder för att förhindra fortsatta kränkningar.
Kontakta förskolan eller skolan
Om du som vårdnadshavare känner dig orolig för ditt barns trygghet så ska du omgående vända dig till personalen på ditt barns förskola eller till ditt barns lärare. Som vårdnadshavare ska du kontakta även rektor om du inte upplever att kränkningarna mot ditt barn upphör efter att du varit i kontakt med personal på förskolan eller skolan.
Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Varje förskola och skola måste enligt lag arbeta förebyggande och främjande för att motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling. De måste också ha en årlig plan där det bland annat framgår vilka riktlinjer och rutiner som finns på förskolan eller skolan, det vill säga hur alla i verksamheten ska agera när man får kännedom om att barn känner sig utsatt.
Plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
Linköpings kommun har beslutat att alla förskolor och grundskolor ska ha sin aktuella Plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling tillgänglig för vårdnadshavare på digital plattform. För förskolan gäller InfoMentor. För grundskolan gäller Unikum.
Vad är kränkande diskriminering, trakasserier och kränkande behandling?
Diskriminering
Diskriminering är när barnet eller eleven blir orättvist behandlad och det har koppling till diskrimineringsgrunderna:
- kön
- könsöverskridande identitet eller uttryck
- sexuell läggning
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionsnedsättning
- ålder
Trakasserier
Trakasserier är när barnet eller eleven blir illa behandlad av någon annan (barn, elev eller vuxen) på förskolan, skolan eller fritidshemmet, och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna.
Kränkande behandling
Kränkande behandling är när barnet eller eleven blir illa behandlad av någon annan (barn, elev eller vuxen) på förskolan, skolan eller fritidshemmet, men som inte har samband med någon diskrimineringsgrund.
Det kan till exempel handla om nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjligande eller slag och sparkar. Även utfrysning, hot, elaka kommentarer i sociala medier, via mail eller sms är exempel på kränkande behandling. Kränkningar kan äga rum vid enstaka tillfällen eller vara systematiska och återkommande. Om kränkningarna upprepas brukar det kallas mobbning.
Ordningsregler Vreta kloster skola 2025-2026
Tillsammans skapar vi trygghet, motivation och kunskapsprogression för alla. Ordningsreglerna hjälper oss att skapa en trygg och stimulerande miljö i skolan och på fritids.
Du kan förvänta dig |
Du förväntas |
---|---|
Att få en bra utbildning och god undervisning. En rättvis bedömning och betygssättning. |
Passa tider och ha med dig rätt material till skolan. |
Trivsamma lärmiljöer och en trygg arbetsmiljö. |
Hålla rent och snyggt i klassrum, på fritids, toaletter, matsal och skolgård. Vara rädd om vårt gemensamma material. Lyssna på vuxna och barn och bidra till en god arbetsro. |
Att det finns tillgång till lugnare platser och utrymme för återhämtning. |
Bidra till en lugn och trivsam lär- och rastmiljö. |
Att du ges möjligheter till lek, vila och en meningsfull fritid. |
Följa skolans schema och vara utomhus på raster om inget annat är bestämt. |
Att du kan vara trygg och uppskattad av både vuxna och barn. |
Vara en bra kompis och samarbeta med barn och vuxna. |
Ett fint bemötande och ett trevligt språkbruk. |
Prata med och bemöta barn och vuxna på ett trevligt sätt och med ett trevligt språkbruk. |
På Vreta kloster skola:
● lämnar vi in våra mobiler vid skoldagens start och får tillbaka dem vid skoldagens slut.
● lämnar vi in våra mobiler vid fritidshemmets start och får tillbaka dem vid hemgång.
● leker vi gärna i och med snön när den kommer, men vi kastar inte snöbollar.
Om du inte följer förväntningarna så ser handlingsplanen ut såhär:
1. Berörd pedagog samtalar med dig.
2. Vårdnadshavare kontaktas.
3. Samtal mellan dig, din mentor och vårdnadshavare.
4. Skolledningen kopplas in.
Skolan har enligt skollagen rätt att undersöka och omhänderta väskor och andra föremål som kan utgöra en fara eller störa verksamheten.