Hoppa till huvudinnehåll

Anmäl lönekonto och digital lönespecifikation

Här hittar du information om hur du anmäler ett personligt konto som din kommande lön ska sättas in på. Här anmäler du även att få din lönespecifikation digitalt. Smidigt och snabbt för dig – bra för miljön!

Anmäl ditt lönekonto

För att vi ska kunna betala ut din lön på ditt personliga konto behöver vi veta dina uppgifter. Eftersom kommunen använder Nordea som bank behöver du som anställd i kommunen anmäla ditt personliga konto som lönen ska sättas in på, till Nordea. Detta gäller oavsett vilken bank som du har ditt personliga konto hos.

Gör så här:

1. Registrera dina uppgifter på Nordea.se via länken nedanför. 

2. Logga in via BankID och fyll i dina uppgifter samt Linköpings kommuns arbetsgivarnummer: 629622.

Aktivera digital lönespecifikation (e-lönespecifikation)

Linköpings kommun skickar enbart ut digitala lönespecifikationer, så för att få en specifikation måste du aktivera tjänsten hos din bank.

Har du lönekonto hos Nordea eller Swedbank beställer du via bankens hemsida medan övriga registrerar ett konto på www.kivra.com. En e-lönespecifikation innehåller samma information som en lönespecifikation på papper. Men eftersom den levereras digitalt kommer den fram till dig snabbare och det är lättare för dig att hålla alla dokument lättillgängligt samlade. Dessutom minskar både den totala kostnaden för kommunen och belastningen på miljön tack vare den digitala lönespecifikationen. 

Gå till www.nordea.se. Välj Våra tjänster i huvudmenyn, därefter Konton och betalningar och sedan e-lönespecifikation och följ anvisningarna. För frågor om elektroniskt lönebesked via Nordea, kontakta Nordeas kundservice.

Gå till www.swedbank.se. Logga in på din internetbank. Välj Tidigare version av internetbanken. Klicka på Startsida - Beställa tjänster. Under rubriken Övriga tjänster hittar du Anmäl elektroniskt lönebesked. För frågor om elektroniskt lönebesked via Swedbank, kontakta Swedbanks kundservice.

Gå till www.kivra.com. Välj registrera och följ anvisningarna för att skapa en digital brevlåda.

Vad är Kivra?

Kivra är en säker digital brevlåda dit du kan välja att få myndighetspost och brev från anslutna företag. Linköpings kommuns bank, Nordea, använder enbart Kivra och kan inte skicka e-lönespecifikationen till annan digital brevlåda.

Till Kivra kan du – förutom e-lönespecifikationen från Linköpings kommun – även få brev och besked från till exempel Skatteverket, Försäkringskassan, ICA Banken och många el-bolag. Kivra ett lätt, digitalt och säkert sätt att samla sin viktiga post på.

Du behöver Mobilt BankID för att skapa ett konto och logga in. Du kan även beställa en aktiveringskod via hemsidan.

Förutom hemsidan finns Kivra även som app för Android och iPhone så det är enkelt att se alla dina dokument. Du får dessutom en notifikation direkt när till exempel din lönespecifikation har kommit. Apparna kan du ladda ner via nedanstående länkar.

Du som har inloggning till Heroma självservice kan precis som tidigare även se och skriva ut ditt lönebesked under Personligt > Löneuppgifter. Observera att det lönebesked du ser i Heroma ser annorlunda ut än bankens lönespecifikation och kan sakna avdrag som görs av din bank för exempelvis din fackföreningsavgift och försäkringar.

Även du som är under 18 år kan få din lönespecifikation digitalt. Har du lönekonto hos Nordea eller Swedbank beställer du via bankens hemsida. Har du en annan bank registrerar du ett konto på Kivra. Se mer information längre upp på sidan.
 
För dig under 18 år har Kivra två alternativ: registrera dig med bankID eller med hjälp av målsmans godkännande via blankett.
 
 
Om bankID för personer under 18 år: ”Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID e-legitimation genom sin bank. Åldersgränsen är något som bankerna själva bestämmer, men vanligast är att BankID utfärdas till personer från 13 eller 18 års ålder. För omyndiga krävs dock målsmans godkännande.” 
 
 

Bra att veta om e-lönespecifikation

Din lönespecifikation skickas ut av vår bank – inte direkt från kommunen – därför måste du själv göra ett aktivt val att få lönespecifikation utskickad digitalt. Hur du väljer e-lönespecifikation beror på vilken bank du har. 

Registreringen måste göras senast fyra dagar innan nästa löneutbetalning och det går snabbt och enkelt att ordna enligt ovan instruktioner.

Senast uppdaterad den 7 augusti 2020