Hoppa till huvudinnehåll

Områdesutveckling: Nykvarn - en ny del av centrala Linköping

Med Ostlänken och en ny centralstation tar Linköping ett stort kliv in i framtiden. Centralstationen blir inte bara en modern knutpunkt för resande, utan också grunden för en omfattande stadsomvandling.

Så här ska Nykvarn utvecklas

  • En ny centralstation och modern bytespunkt för resenärer med alla trafikslag. Centralstationen ska ligga i stadsdelen Nykvarn, fem minuters promenad från dagens Resecentrum.
  • Området runt den framtida stationen förändras från ett område med industrier och kontor, till en del av innerstaden.
  • Dagens innerstad och det framtida stationsområdet Nykvarn byggs ihop.
    S:t Larsgatan och flera andra gator och stråk ska förlängas norrut fram till den nya centralstationen.
  • Stångån ska kopplas ihop bättre med innerstaden och den nya centralstationen när järnvägsspåren in till dagens resecentrum tas bort i centrala Linköping.
  • De centrala delarna av Stångån ska utvecklas till stads- och parkmiljöer där människor vill vistas och umgås.
  • En del av Kallerstadsleden ska rivas och byggas i en ny sträcka.

Visionsbild som visar hur vyn skulle kunna se ut från andra hållet. Bilden illustrerar hur man ser nuvarande innerstad från den nya stationen. Området är i dag verksamhetsmark och spårområde. Det är långt ifrån klart hur husen kommer se ut, hur höga de kommer att vara och ändamålen för husen, men ambitionen är att innerstadsbebyggelse ska prägla området fram till stationen.

Staden byggs ihop med det nya stationsområdet

Den nya centralstationen kommer att bli en av Linköpings mest besökta platser. Det skapar behov och förutsättningar för att utveckla staden norrut.

I området runt den nya centralstationen planerar vi för bebyggelse med kontor, hotell, bostäder, butiker och andra verksamheter som skapar liv och rörelse i området. Nya grönytor, gator, skolor och lekplatser planeras också för att möta behoven hos områdets framtida invånare.

Vissa av de befintliga verksamheterna kan behöva flytta, medan byggnader som lokstallarna och kraftvärmeverket kan få nya funktioner i den växande stadsdelen.

De nuvarande järnvägsspåren som leder till dagens Resecentrum i centrala Linköping kommer att tas bort. Det frigör mark som gör det möjligt för innerstaden att växa mot det nya stationsområdet, Stångån och Stångebro. Det nuvarande stationshuset får en ny funktion när tågtrafiken leds om till den nya centralstationen.

S:t Larsgatan är redan idag en viktig gata för kollektivtrafik och en bra koppling mellan innerstaden och dagens järnvägsstation. S:t Larsgatan ska förlängas norrut och knyta samman den nuvarande innerstaden med den framtida centralstationen. På så sätt binds stadens olika delar ihop och en naturlig koppling skapas mellan nytt och gammalt.

Utvecklingen kommer att ske stegvis under många år.

Bild som visar hur området mellan den nya centralstationen och innerstaden kan utformas de kommande decennierna. Dagens innerstad växer på sikt samman med det nya stationsområdet. Den nya centralstationen ligger längst till höger i bild, i mitten är kraftvärmeverket och Stångån sett från Stångebro. I det övre vänstra hörnet syns Domkyrkan. Klicka på bilden för att se den i större format.

Linköpings nya centralstation

Linköpings kommun vill skapa ett modernt och funktionellt stationsområde för resenärer med alla trafikslag.

Den nya stationen kommer att ha entréer på både den norra och södra sidan av spårområdet och bli en gemensam station för både Ostlänken och Södra stambanan. Järnvägsspåren kommer att trafikeras av persontåg, godståg och pendeltåg.

Intill stationen byggs en ny fjärrbussterminal, vilket skapar smidiga byten mellan tåg och buss och stärker kopplingen mellan olika delar av staden.

En konstnärs rendering av ett stadstorg med människor som går och cyklar.

Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Det är långt ifrån klart hur det kommer att se ut, men här visas hur S:t Larsgatan skulle kunna se ut precis innan det södra stationstorget. Till vänster leder stråket fram till huvudentrén och till höger fortsätter stråket norrut över den nya järnvägen. Linköpings innerstad kommer på sikt att växa fram till den nya stationen och vidare norrut. Längst till vänster syns det gamla lokstallet och längre bort sticker Tornet upp.

En 3D-karta över en de norra delarna av Linköpings innerstad.

S:t Larsgatan planeras att förlängas fram till den nya centralstationen. Det är en viktig gata för att binda samman nuvarande innerstad med det nya stationsområdet. Gatan kommer att fortsätta genom stationsområdet och vidare norrut. Stationen kommer att ha entré åt söder och norr eftersom innerstaden ska växa till den nya stationen och vidare på norra sidan.

Linköpings vägar och trafiksystem kommer att påverkas

Från att arbetena startar fram tills de nya järnvägsspåren och den nya centralstationen öppnar för trafik kommer stora delar av staden vara byggarbetsplats, framförallt området runtom den nya centralstationen.

Trafikverket ska bygga nya järnvägsspår samtidigt som vi ska utveckla och bygga vår stad. Det kommer innebära störningar för många som lever och verkar i Linköping. Linköpings kommun planerar redan nu för lösningar som gör att avstängningar och omledningar under byggtiden ska leda till att trafiken fungerar så bra som möjligt.

Kallerstadsleden

Järnvägsspåren för Ostlänken ska gå där delar av Kallerstadsleden finns idag. Det innebär att en del av Kallerstadsleden behöver rivas och byggas i ny sträckning. Förhoppningen är att den befintliga vägen ska kunna vara öppen fram tills den nya vägen öppnar för trafik.

Bro mellan nya stationsområdet och Stångebro

I det nya stationsområdet planerar vi en bro som ska förbinda Stångebro med det nya stationsområdet. Bron kommer att vara anpassad för gående, cyklister och kollektivtrafik, och målsättningen är att den ska stå klar i samband med att den nya stationen öppnar.

Pågående eller planerade projekt

Utvecklingen av området kring den nya centralstationen omfattar flera pågående och planerade projekt. Under de kommande åren kommer Linköpings kommun att ta fram en ny översiktsplan och flera detaljplaner som skapar förutsättningar för att genomföra projekten och forma framtidens stationsområde.

När arbetet med projekten har kommit längre kommer vi att länka till mer information. Just nu pågår följande projekt som påverkar utvecklingen av områdena.

Senast uppdaterad den 20 oktober 2025