Frågor och svar om föreningsregistret

Typ den som vill. Regeln är att alla föreningar, nätverk, trossamfund och organisationer får vara med i registret, men man måste hålla med om den värdegrund som togs fram i Överenskommelsen mellan Linköpings kommun och idéburen sektor (PFD)

Nej, att vara med i registret är helt frivilligt. Men registret blir mycket bättre ju fler som är med. Därför vill vi gärna att så många som möjligt går med!

Nej, registret är och kommer alltid att förbli kostnadsfritt.

Nej. Kommunen kommer dock inte att uppdatera uppgifter i registret det får föreningarna stå för själva. De som inte uppdaterar sina uppgifter trots påminnelse kommer att gallras ur framöver.

Ni får gärna registrera er! Registret bygger på ett register som Kultur- och fritidsnämnden tidigare hade, därför ligger de föreningar som fick bidrag via den nämnden redan i registret. Nu är registret till för alla, oavsett vilken nämnd på kommunen man har kontakt med eller om man helt saknar annan kontakt med kommunen.

Kontakta kultur- och fritidskontoret via e-post: kultur- och fritidskontoret

Ja det går bra! För att kunna söka vissa bidrag måste ni dock ha organisationsnummer.

Ja, du kan kryssa i att du inte vill att adressen ska visas.

Självklart, hör av er så fixar vi det. Du kan skicka e-post till:

Senast uppdaterad den 31 oktober 2018