Hoppa till huvudinnehåll

Beslut om Ostlänken ger många positiva effekter


Höghastighetsjärnvägen Ostlänken ska byggas genom Linköping. Det innebär att Linköping står inför den kanske största förändringen staden någonsin upplevt. Beslutet om korridor Steninge öppnar upp reserverade markområden och gör att arbetet med både järnväg och omgivande stad kan ta fart på riktigt.

Det finns mycket att ta hänsyn till i planeringen och byggandet - stadens utveckling nu och i framtiden, trafikflöden, miljö, näringslivets förutsättningar med mera. Bygget av snabbjärnvägen kommer påverka Linköping både under tiden den byggs och efter.

– Det här är ett väldigt stort projekt som kommer att påverka invånare och verksamheter i staden under lång tid. Det är en investering för framtiden som kommer ge Linköping förutsättningar att fortsätta utvecklas som en attraktiv och livsvänlig stad och en stark motor i regionen. Det kommer också skapas många nya attraktiva lägen i stan - parker, bostäder och verksamhetslokaler, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Genom beslutet av korridor Steninge öppnas direkt nya möjligheter. Stora markområden som varit reserverade för olika dragningar av Ostlänken blir nu tillgängliga. Nya attraktiva miljöer för verksamheter och bostäder, en mer sammanhållen stad utan barriärer - kortade restider och ett nytt modernt resecentrum - alla positiva effekter som kommer bidra till tillväxt i staden under många år och förändra Linköpings position, kanske för alltid.

Intresset för etableringar ökar

– Intresset från företag att etablera sig här ökar markant och de nämner ofta vår starka innovationskraft, tillgång på kompetens och vårt perfekta läge som anledning. Med Ostlänken kommer det att bli än lättare att bedriva företagande i Linköping med kompetens från hela Stor-Stockholmsområdet, och vice versa. Linköping befinner sig i ständig tillväxt och det beror på många faktorer som samverkar.Vi skall vara tacksamma, stolta och ta tillvara på våra styrkor och möjligheter på bästa sätt, säger Louise Felldin, Näringslivsdirektör i Linköpings kommun.

Med ett nytt stationsläge kan innerstaden på ett naturligt sätt växa över Stångån och förbli en sammanhållen del av staden. Om de nya spåren och resecentrum skulle ligga kvar på samma plats som idag, skulle det kräva en mycket stor anläggning över Stångån i ett centralt läge och ta flera hundra meter strandlinje i anspråk. Tack vare den nya lokaliseringen kan vi istället dra nytta av den vackra miljön vid Stångebro och Stångån på andra sätt. Lägg till det en utveckling av området kring nya resecentrum vid Steninge, stråken till och från stadskärnan och mycket annat - så kommer det kunna tillskapas många nya attraktiva verksamhets- och bostadsområden.

Vy över ett somrigt Storgatan

Framtidens stadskärna

Beskedet om järnvägskorridoren ger också andra processer momentum. Nu anläggs Ullevileden som förbinder Mörtlösa med Tornby och ombyggnaden av E4 Staby inleds - vilket innebär att du kommer kunna svänga av direkt mot Ekängen från E4an. Båda viktiga då de krävs för den planerade utvecklingen av Distorp, Ekängen och kommande områden.

En annan viktig pusselbit är stadskärnan, som har stor betydelse för alla som bor här. Det är en plats där vi trivs och träffas - vårt gemensamma vardagsrum. Dagens besökare och kunder har andra behov än förr och e-handeln fortsätter blomstra, en utveckling som accelererat ytterligare under pandemin. För att möta framtidens behov har kommunen tillsammans med näringsliv, fastighetsägare och föreningsliv tagit fram en gemensam inriktning och vision för hur den befintliga stadskärnan nu ska utvecklas för att kännas lika mysig, relevant och modern när väl vårt nya större centrum växer fram tillsammans med Ostlänken.

Ett av målen är att fler människor ska röra sig i stadskärnan under en större del av dygnet än idag för att skapa en trygg och attraktiv miljö. Därför behöver fler människor bo och arbeta i området. Ett annat sätt att skapa en mer levande stadskärna är att möjliggöra för ett mer varierat innehåll i bottenvåningarna. Utöver butiker och restauranger kan de även innehålla bland annat kultur, offentlig service och kontor.

– Det är en fantastisk möjlighet att tillsammans med kommunen ta Linköpings stadskärna in i framtiden. Våra medlemmar vill skapa puls i staden, där vi kan ha en mix av bostäder, kontor, handel, restauranger och kultur. För att framtidssäkra stadskärnan behöver vi kontinuerligt och proaktivt jobba med att erbjuda ett relevant utbud och ha förståelse för vad marknaden och kunderna efterfrågar. Med denna satsning skapar vi goda möjligheter för stadskärnan att kunna möta framtidens utmaningar, säger Rikard Norman, ansvarig näringspolitik, Fastighetsägarna Linköping.

Flera platser och byggnader i stadskärnan är kulturhistoriskt värdefulla och avvägningar mellan att bevara kulturhistoriska aspekter och utvecklingsbehovet är en central fråga.

– Vår stadskärna ska utvecklas med en stark egen identitet där framtiden, den rika historien och samtiden tas tillvara och lyfts fram. Allt behöver ske i en medveten samklang, säger Erik Adolfsson, stadsarkitekt på Linköpings kommun.

Framtidsstaden Linköping

Alla dessa satsningar kommer bidra till att Linköping fortsatt är en livsvänlig stad, där det är nära till allt och där människor trivs och vill vara. Bygget av Ostlänken kommer skapa en stor påverkan i staden under byggtiden, men framför allt efteråt. När tågen börjar rulla 2035 har vi en delvis ny innerstad, med en större användning av området vid Stångån och ett ökat flöde av människor både inom, till och från Linköping. Och näringslivet får utrymme att växa med tillgång till både nya attraktiva lägen, nya kunder och ny kompetens. Då börjar nästa tillväxtresa.