Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Ny tid, nya matlådor


Mattias Weinhandl håller i en låda med matlådor i ett kök

Restaurangbranschen har drabbats hårt av Coronakrisen. Så vad kan man göra för att ställa om och hitta nya möjligheter? Vi har träffat Mattias Weinhandl, Linköpings egen hockeylegendar som driver Stångs Magasin sedan 2011, och Tomas Lundvall, VD på ICA Maxi i Linköping – tillika årets ambassadör för Östgötamat 2017 – för att höra mer om deras nya koncept med matlådor från Stångs.

Mattias, berätta gärna lite om Stångs Magasin och ert restaurangkoncept.

Mattias: Jag och min farbror köpte Stångs den 1 maj 2011, och sedan 2016 är vi fyra delägare och ett tiotal fasta anställda. Vårt restaurangkoncept bygger på naturliga råvaror – det ska smaka gott och kännas gott. Vi har en förkärlek till det ekologiska, och försöker i största möjliga mån använda råvaror från vårt eget närområde. Det kan vara utmanande under vintertid, naturligtvis, men vår kock Jonas Alvin är väldigt kreativ där.

Så kom Corona. Vad blev er reaktion då?

Mattias: Jag minns att det var runt den 15 mars, efter vår bästa januari och februari någonsin. Då tog det tvärstopp. Det blev mycket rädsla initialt, naturligtvis. Vad är det som händer? Vad kommer hända? I ett sådant läge är det viktigt att lyfta blicken och försöka agera klokt, så man inte låter paniken styra. Vi var redan från början inställda på att hitta en lösning; när gästerna inte längre kommer till oss måste vi få ut maten till dem – och där kom tanken kring matlådor upp. Vi är med i föreningen Östgötamat, som vi pratade med, och när vi sedan kom i kontakt med Tomas gick det snabbt. ICA Maxi var väldigt förstående, med en fin inställning att ”de stora måste hjälpa de små”.

Tomas: Ja, det kändes självklart för oss att hjälpa till. Inte minst eftersom vi jobbar mycket för det lokala – vårt motto är att vara ”världsbäst på Östgötamat”. Dessutom sålde vi redan matlådor från några andra restauranger.

Gick snabbt från idé till verklighet

Hur har det gått?

Mattias: Det har gått riktigt bra. Från vår första kontakt med Tomas tog det faktiskt bara ett par dagar innan vi kunde komma ut med våra matlådor till ICA Maxi. Vår personal, med kockarna i spetsen, har varit helt fantastisk – de förstod direkt att vi behövde ställa om och anpassa oss till en ny verklighet. Sedan vi etablerade samarbetet med ICA Maxi har vi också börjat leverera till ICA Storgatan, ICA Tannefors och Priso. De har också varit snabba, vilket har varit värdefullt för oss, och det är ju det som är det fina i kristider – att samarbetet blir en så naturlig del.

Tomas: Ja, det gick verkligen smidigt! Alla hjälpte till, och eftersom Stångs är medlem i Östgötamat behövdes egentligen inget mer än en innehållsförteckning på matlådorna. Så vi kunde komma igång direkt.

Vilka mervärden har det här inneburit för ICA Maxi?

Tomas: Framför allt att vi nu kan erbjuda våra kunder kvalitetsmat från Stångs, vilket självklart är roligt. Vi ser det som att vi stärker vår position genom ett bredare utbud och något som skiljer oss från våra konkurrenter – med fokus på det lokala.

Positivt med ny affärsmöjligheter

Kommer ni fortsätta med matlådor när Coronakrisen har lagt sig?

Mattias: Ja, definitivt! Det här är ju positivt på det sättet, att det har resulterat i ett nytt intäktsben. Vi har egentligen bara fokuserat på ’inhouse’ tidigare, och då blir man ganska sårbar. Nu har vi till och med köpt in en ny kylbil – något vi aldrig haft förut – så det här kommer absolut leda till något bestående som gynnar Stångs på sikt. Vi hoppas även kunna komma ut till ännu fler butiker framöver.

Tomas: Jag ser också att matlådorna är här för att stanna. Och det är ju något positivt som Corona har med sig – att man hittar nya affärsmöjligheter och vägar framåt. Vi har också fått mycket positiv feedback från våra kunder, som uppskattar att de här produkterna nu blir ännu mer lättillgängliga. Stångs helgkasse, som vi började med nyligen, har också blivit väldigt populär.

Vilken matlåda är då mest populär?

Mattias: Ja, det är ju Wallenbergaren även där – inte så förvånande kanske, den har ju blivit lite av vårt trademark. Men även räksalladen är väldigt populär. Jonas har för övrigt en nära dialog med ICA Maxi hela tiden. De känner ju sina kunder bäst, så vi försöker vara flexibla.

Slutligen, Mattias, har du några tips till andra restauranger som har det svårt under Coronakrisen?

Mattias: Jag tror det handlar mycket om att ha rätt mindset. Nu är det viktigare än någonsin att vara adaptiv och flexibel – att våga pröva gamla sanningar för att kunna möta den framtid vi står inför. För det här kommer vi få leva med ett tag, och det finns naturligtvis en risk att det händer igen, och då blir det viktigare än någonsin att ge sig tid att reflektera för att kunna se saker med nya ögon. Till sist vill jag bara önska alla mina branschkollegor där ute ett stort lycka till. Vi klarar det här ­– tillsammans!