Papperskorgen belönar dem som inte skräpar ned


En promenad med Andreas Kihlman ger en annan bild av Linköping. Han ser skräp överallt.

– Alla vita fläckar är tuggummin som trampats in i stenplattorna, berättar han.

Men istället för att reta sig på nedskräpningen, har Andreas bestämt sig för att lösa problemet med hjälp av en unik papperskorg som belönar dem som slänger skräpet på rätt ställe.

– Det började med att jag ville skapa en coolare papperskorg.

Andreas gick grundligt till väga och kom fram till att folk slänger både det ena och andra på gatorna, trots att det finns papperskorgar i närheten. Utmaningen är att motivera folk att bära glasspinnen hundra meter för att slänga den på rätt ställe.

Resultatet blev företaget Pantanova. Den första papperskorgen provkördes i Mjärdevi center. Utvärderingen visar att folk är mer benägna att kasta skräpet där det hör hemma, om de får ett tack och en belöning.

– Det gäller att underlätta istället för att sätta upp hinder, konstaterar Andreas.

Den första generationens papperskorg från Pantanova är en unik utformad papperskorg med en inbyggd display. En sensor känner av när någon kastar skräp, tackar och belönar med ett erbjudande, till exempel rabatt i en närliggande butik. Genom att du har Pantanovas app känner papperskorgen av att du befinner dig i närheten och kan pusha ut belöningen till både personen som kastar skräpet och x-antal människor i närheten.

Sensorer känner när det är dags att tömma

Den andra versionen släpps första kvartalet 2019 och här är papperskorgen utformat och anpassad för att stå utomhusmiljöer, där displayen omringar papperskorgen för att anpassa sig till platsen. I den och första varianten finns även sensorer som känner av när korgen behöver tömmas och algoritmer för att göra prognoser om framtida tömningar. En annan möjlighet är att använda ”korgskärmen” + appen för viktiga samhällsmeddelanden.

I projektet samarbetar Pantanova med Linköpings kommun, som både sätter ut deras korgar och upplåtit befintliga kommunala papperskorgar för test av sensorer.

Papperskorgen skickar automatiskt över belöningen till den skötsammes telefon vid skräpkastning. Produkten är världsunik med sin metod att skapa en brygga mellan den digitala och fysiska världen.

Investering och drift finansieras med annonsintäkter från budskap på papperskorgarna och belöningar som företag betalar för att sprida.

– Det kan vara ett kafé i närheten som vill locka kunder vid tider då de inte har så många gäster, ger Andreas som exempel.

Han understryker att papperskorgarna i första hand är en satsning för att minska nedskräpningen, reklamintäkterna är en möjliggörare. Om inget görs kommer det i framtiden att finnas mer skräp i haven än fiskar.