Hoppa till huvudinnehåll

Ursäkta röran – en ny stad tar form!


Stora delar av Linköping kommer att vara en byggarbetsplats under de närmaste åren. Det är inte bara järnvägsspår och en ny centralstation som ska byggas. Även inne i centrum kommer det ske förändringar.

Linköpings kommun växer med cirka 2 000 personer per år och de flesta flyttar in till centrum. Om 10–15 år, när den nya järnvägen Ostlänken ska vara klar, förväntas tillströmningen av människor bli ännu större i innerstaden. Därför görs också flera olika satsningar för att göra innerstaden ännu mer attraktiv och besöksvänlig. 

Omdaningen av Stora torget och övriga projekt inne i staden startar inom en snar framtid. Redan nästa år ska Drottninggatan göras om till bussgata. Därefter ska Stora Torget, som idag är bussgata, omvandlas till en permanent gågata. 

Lockar mer folk

Utvecklingen går år ett håll – fler gågator. Statistik visar att gågator genererar mer folk till stadskärnan och att det blir gynnsamt för de butiker, restauranger och andra verksamheter som finns där.

– Eftersom Stora Torget sedan tidigare är sommargågata tidigare så vi vet att den fungerar bra för ändamålet. Nu när den ska bli en permanent gågata kan vi göra mer bestående lösningar med golv och andra ytmaterial, utrustning, bänkar, cykelställ och växtlighet. Så det kommer att bli en helt annan miljö på Storgatan framöver, säger Jonas Sjöholm, trafikstrateg på Linköpings kommun.

När Ostlänken och den nya centralstationen är på plats kommer kollektivtrafiken bli ännu viktigare.

– Dels eftersom stationen hamnar längre från stadskärnan. Det är fortfarande gångavstånd men troligtvis kommer många ändå vilja åka kollektivt för att ta sig in till centrum. Dels räknar vi med att Ostlänken ska generera fler resande både till Linköping och från Linköping. Vi har tittat på ett nytt linjenät för stadstrafiken med färre linjer men med fler avgångar. Det kommer att bli enklare att åka buss och trafiken blir så tät att man under stora delar av dygnet inte behöver bry sig om tidtabellen. Det blir en stor skillnad som kommer göra kollektivtrafiken mer attraktiv, säger Jonas Sjöholm.