LÄRORIK är sedan oktober 2022 avvecklad.
Tidningen Lärorik trycktes med 4 nummer per år och gavs ut av utbildningskontoret i Linköpings kommun. Syftet var att sprida goda idéer och arbetssätt från våra verksamheter.
![](/imagevault/publishedmedia/2ixod6hc265bg24av35r/NOM21SVE_Svart-vit.png)
Här kan du läsa det sista numret av LÄRORIK - nr 2 2022
Lärorik nr 2 2022
![](/imagevault/publishedmedia/dl3o9cqlb6deho7nn842/L-rorik_nr2_2022_bild.jpg) |
- Processtödjare med uppdrag att öka antal barn till förskolan
- Koordinatorer ger trygg start och kartläggning för
nyanlända elever
- Studiehandledning på modersmålet erbjuder genvägar till
svenska språket
- Samarbete nyckeln till god studiehandledning
- Modersmålet blir en trygg och förenande faktor
- Modersmålet är vår fästning som vi alltid återvänder till
- Språkintroduktion med hela världen i ett klassrum
- Språkstödjaren förklarar saker i deras kulturella sammanhang
- Modersmålsstöd, modersmålsundervisning och studiehandledning
- Samverkan ska ge tidigt stöd
- Linvux flyttar till Mjärdevi
|
Tidigare nummer
Lärorik nr 1 2022 |
Tema - Teknik - På tekniskt vis |
![](/imagevault/publishedmedia/i5d238h48yuiujr960s8/L-rorik_nr_1_2022.jpg)
|
- Vardagsnära teknik lockar förskolebarn
- Kreativt kaos främjar teknikkunskapen
- Stort steg ut i yrkeslivet
- Pedagog i fokus - Nils Winge
- Berzeliusskolans innovativa idéer förverkligas direkt
- Automation öppnar alla dörrar
- Teknik som yrke och framtidsfrö
|
Lärorik nr 3 2021 |
Tema - Kursplaner - Revidering som ger nytt tänk kring undervisning |
![](/imagevault/publishedmedia/kp5x9sdf59jhbmv951av/L-rorik_nr_3_2021.jpg) |
- Kursplaner med plats för lärarnas professionalitet
- Alla elever – allas ansvar
- Möjlighet att syna den egna undervisningen
- Kursplaner har också en historia
- Röster om kursplaner och förväntningar
|
Lärorik nr 2 2021 |
Tema - Förskoleklass- Kvalité från start |
![](/imagevault/publishedmedia/m0cltgl56o269yenw22b/L-rorik_nr_2_2021.jpg) |
- Konsten att skapa ett lustfyllt lärande från start
- Smågrupper effektiviserar kartläggning
- Leker in kunskapen - under hela dagen
- Barn är redo att börja skolan och ta nästa kliv i livet. I det klivet får vi vara med.
- Med mera
|
Lärorik nr 1 2021 |
Tema Verksamhetsutveckling i digital anda |
![](/imagevault/publishedmedia/9d2yq97uyb4n5ojrjz69/Framsida_L-rorik_nr_1_2021.jpg) |
- Intervju med forskaren Susanne Kjällander
- universitetslektor på Stockholms universitet
- Praktiknära forskning i praktiken
- Teknik leder till lek
- Att våga göra fel är också en kompetens
- Artificiell intelligens
|
Lärorik nr 4 2020 |
Tema Skolbibliotek - Ur innehållet: |
![](/imagevault/publishedmedia/mmil919uyijqd6vjy0ws/L-rorik_nr_4_2020.jpg) |
- Forskare Cecilia Gärdén - bibliotekens verksamhetsutveckling.
- Bibliotek på förskolor
- Världsrekord i skolbibliotek i världsklass
- Så mycket mer än bara böcker
- Fokusbibliotekens roll
- Med mera
|
Lärorik nr 3 2020 |
Tema Fritidshem - Ur innehållet: |
![](/imagevault/publishedmedia/a7442t6yr4dlj74mgmo0/L-rorik_nr_3_2020.jpg) |
- Intervju med forskaren Björn Haglund
- Stärka matematiken på fritidshem
- Lära på fritidsvis
- Fritidshemmets utveckling
- Fritidshemmet är skolans hjärta
|
Lärorik nr 2 2020 |
Tema Matematik - Ur innehållet: |
![](/imagevault/publishedmedia/4aixeijtf6o7d9hx97fm/nr_2_2020.jpg) |
- Jessica Elofsson och Kristin Westerholm
- forskare på Linköpings universitet, berättar om tidig taluppfattning bland förskolebarn.
- Hur bygger vi läromedel som stödjer läraren i sin undervisning?
- Intensivmatte som lyfter både elever och lärare
- Hemligheten bakom en hållbar matteundervisning
|
Lärorik nr 1 2020 |
Tema Grundsärskola - Ur innehållet: |
![](/imagevault/publishedmedia/40ioc32uc3rp3en2kp40/L-rorik_nr1_2020_webb-1.jpg) |
- Hur har undervisningen inom grundsärskolan utvecklats?
- Mottagning till grundsärskola
- Hur jobbar man i klasser som har individintegrerade elever?
- Läs mer om övergången från grundsärskola till gymnasiesärskola
- Med mera
|