Aktuellt

Här har vi samlat aktuella händelser och pågående aktiviteter inom brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. Du hittar även en länkar till nyheter inom området.

Brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete

Aktuella aktiviteter

Råd för framtiden

Vi är stolta och glada att få stå värd för Brottsförebyggande rådets nationella konferens “Råd för framtiden” 2025. Varmt välkomna till Linköping den 1-2 april!

Stöd av BRÅ

Linköpings kommun är en av fem kommuner i Sverige som deltagit i Brottsförebyggande rådets stöd till kommuner med särskilt utsatta områden (SUO-BRÅ). Under 2023 har kommunen bland annat bedrivit aktiviteter för att:

• Stärka det kunskapsbaserade brottsförebyggande arbetet.
  • Förhindra nyrekrytering bland barn/unga.
  • Öka förmågan att identifiera och hantera otillåten påverkan.
  • Öka kunskapen om våldsbejakande extremism.

Årets EST- rapportör

I oktober bjöd kommunen in samtliga EST-rapportörer till en eftermiddag i konsert och kongress. Deltagarna fick höra om hur EST- arbetet utvecklas och vilket arbete som bedrivs baserat på deras rapporter. Lisa Pedersen från BRÅ föreläste om parallella samhällsstrukturer och varför det är viktigt att uppmärksamma dessa tecken.

Årets EST-rapportör 2023 utsågs och baserat på deras uthålliga rapportering och stora engagemang tilldelades ICA-Berga årets utmärkelse.

Platssamverkan

På Majeldens torg har det under 2023 bedrivits platssamverkan mellan kommunen, fastighetsägare, polis och flera andra aktörer som är verksamma kring platsen eller som har möjlighet att påverka platsen. För att skapa en lägesbild och fånga upp de boendes perspektiv har bland annat en medborgardialog och enkät genomförts.

Platssamverkan är en metod för att uppnå samordning av lokala aktörers resurser för att gemensamt göra förändringar. Syftet är att skapa trygghet, trivsel och attraktion inom ett geografiskt avgränsat område.

Arbetet utgår från Brottsförebyggande rådets samverkansmodell och kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete. Tillsammans skapar aktörerna en lägesbild och analyserar orsakerna till att brottsligheten och otryggheten tar sig i uttryck som det gör på platsen. Det är orsakerna som styr vilka åtgärder som sedan sätts in på platsen. Linköpings kommun har startat upp och driver platssamverkan på flera platser, bland annat kring Bilbörsen arena, Lilla torget i City och Majeldens torg i Berga. För närvarande startar kommunen upp platssamverkan i Skäggetorps centrum och Ekholmens centrum.

För att läsa mer om kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete:

För att läsa mer om platssamverkan:

Senast uppdaterad den 11 april 2024