Trafikåtgärder i Ljungsbro och Berg
Det är viktigt att trafikmiljön utvecklas i takt med att Ljungsbro och Berg växer. På den här sidan hittar du information om de trafikåtgärder som ska genomföras under 2023 och de åtgärder som vi undersöker om vi kan genomföra på längre sikt.
Bakgrund
Det finns ett stort intresse för att både bo och bygga i Ljungsbro och Berg. Det pågår ett arbete med att ta fram flera nya detaljplaner i Ljungsbro och Berg som innebär att områdena kan utvecklas med ny bebyggelse och verksamheter framöver. Det är viktigt att trafikmiljön och trafiksäkerheten utvecklas i takt med att Ljungsbro och Berg växer.
För att se vilka konsekvenser utvecklingen i områdena får på trafiken och vilka svagheter som finns i trafiksäkerheten i dagsläget har kommunen genomfört en trafikutredning.
Utredningen har resulterat i trafikåtgärder som ska genomföras under 2023 och åtgärder som vi undersöker om vi kan genomföra på längre sikt.
Trafikåtgärder 2023
Under 2023 kommer följande trafikåtgärder att genomföras längs Stjärnorsvägen i Berg:
- Två busskuddar kommer att anläggas vid övergångsstället i höjd med Vreta Klosters skola och pendlarparkeringen, en i vardera färdriktning. En busskudde är en förhöjning i vägbanan som syftar till att dämpa hastigheten och öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter som behöver korsa vägen.
- Två busskuddar kommer att anläggas vid övergångsställena på vardera sida om bron över Göta kanal. Totalt fyra busskuddar. Åtgärden ska få ner hastigheten vid övergångsställena, öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter som behöver korsa vägen och skapa en säkrare skolväg.
- En digital hastighetsskylt kommer att placeras ut i vardera färdriktning på sträckan mellan Annelundsbacken och Blackbäcksvägen. Åtgärden ska underlätta att man som trafikant håller gällande hastighetsbegränsning.
- Skyltar som tydliggör att tomgångskörning är förjuden vid broöppning. Skyltar placeras norr och söder om Kanalbron. Åtgärden ska förtydliga för trafikanter att tomgångskörning under broöppning är förbjuden.
De röda prickarna visar platserna där åtgärder ska genomföras under 2023. Klicka på kartan för att se den i större format. Karta: Linköpings kommun.
Trafikåtgärder som ska utredas under 2024
Mobilitetsåtgärder
Olika typer av åtgärder för att främja hållbart resande, till exempel uppmuntra till att välja cykel, kollektivtrafik eller gång. Dessa åtgärder kan till exempel genomföras i samarbete med skolor.
Åtgärder på gång- och cykelbanor längs Stjärnorpsvägen
För att förbättra trafiksäkerheten ska vi utreda om vi kan flytta en vägbom och förtydliga cykelstråket genom vägmarkering, i höjd med Bogränd och Toftvägen. Vi kommer även undersöka om andra mindre åtgärder ska genomföras.
Området för åtgärderna är markerade med röd cirkel. Klicka på kartan för att se den i större format. Karta: Linköpings kommun.
Kapacitets- och trafiksäkerhetshöjande åtgärder Norra Cloettavägen/O G Svenssons väg
Vi ska undersöka vilka åtgärder som kan genomföras för att få en god kapacitet i trafiken. Vi ska även undersöka trafiksäkerheten i korsningen, främst för cyklister, mopedister och fotgängare. Vid utredningen kommer vi att ta hänsyn till hur trafiken kan påverkas vid en eventuell bergtäkt norr om Berg.
Korsningen Norra Cloettavägen och O G Svenssons väg är markerad med röd cirkel. Klicka på kartan för att se den i större format. Karta: Linköpings kommun.
Skyltning som "varnar" för broöppning i Berg
Vi ska utreda om vi kan placera ut skyltning som visar om Kanalbron i Berg är öppen. Syftet är att ge trafikanter möjlighet att välja en annan väg vid broöppning.
Preliminära platser för skyltning om broöppning markerade med röda cirklar i kartan. Notera att platserna är preliminära och under utredning. Klicka på kartan för att se den i större format. Karta: Linköpings kommun.
Åtgärder längs Adamstorpsvägen
Vi ska utreda vilka åtgärder som kan genomföras för att få majoriteten av fordonstrafiken via O G Svenssons väg och Norra Cloettavägen istället för via Adamstorpsvägen. Vi ska också utreda möjligas trafiksäkerhetsåtgärder. Det kan innebära åtgärder på Adamstorpsvägen, O G Svenssons väg eller någon annanstans. Hänsyn behöver också tas till eventuell bergtäkt.
Röd markering i kartan visar den sträcka som majoriteten av fordonstrafiken ska gå. Klicka på kartan för att se den i större format. Karta: Linköpings kommun.
Trafikåtgärder som ska utredas under 2025 och framåt
Byggnation av gång- och cykelbana Björkövägen
En gång- och cykelväg ska byggas från Berg via Kungsbro fram till Hällestadsvägen i höjd med Olstorp. I och med att det blir en separat gång- och cykelväg så ökar vi trafiksäkerheten för gående och cyklister. Det gör också att antalet bilar kan bli färre på vägarna och att fler personer kan välja att cykla eller gå som ett alternativt färdsätt i området.
Första etappen mellan Berg och Kungsbro är klar. Genomförande av etapp två, med fortsättning fram till Hällestadsvägen, utreds och planeras under 2023. Byggnationen planeras starta under 2025-2026.
Sträckningen för gång- och cykelvägen är markerad med röd linje. Klicka på kartan för att se den i större format. Karta: Linköpings kommun.
Trafiksignal korsningen Ljungsbrovägen och Hedagatan
När Ljungsbro och Berg utvecklas med ny bebyggelse ökar trafiken. Därför ska en utredning klargöra om och isåfall när en trafiksignal kan placeras ut i korsningen Ljungsbrovägen och Hedagatan.
Korsningen Ljungsbrovägen och Hedagatan är markerad med röd cirkel. Klicka på kartan för att se den i större format. Karta: Linköpings kommun.
Byggnation av gång- och cykelväg simhallen-Malfors bro
En gång- och cykelbana har nyligen anlagts längs med Hanorpsvägen i Ljungsbro, från korsningen med Ljungsbrovägen upp till idrottsanläggningen och simhallen. Däremot saknas en bra gång- och cykelkoppling vidare mot bron över Motala ström (längs Norra Cloettavägen). Vi ska utreda om en gång- och cykelväg kan byggas för att sammankoppla stråket vidare norrut. Preliminär byggstart år 2027-2028.
Röd cirkel visar område där en ny gång- och cykelväg utreds. Klicka på kartan för att se den i större format. Karta: Linköpings kommun
Åtgärder i korsningen vid Vreta klosters kyrka
Korsningen vid Vreta Klosters kyrka bedöms ha tillräcklig kapacitet för dagens trafik, men analyser visar att kapaciteten överskrids om Ljungsbro och Berg utvecklas och byggs ut i enlighet med den fördjupade översiktsplanen. Därför ska vi utreda vilka åtgärder som kan genomföras för att skapa god kapacitet, bra flöden och trafiksäkerhet i korsningen i framtiden.
En flödesanalys bör också ingå i utredningen för att leda trafiken i enlighet med den fördjupade översiktsplanen, det vill säga att trafik till Ljungsbro inte ska gå genom Berg.
Trafiksäkerheten bör analyseras utifrån att många barn rör sig i området, trafikflödet och eventuellt tillkommande bergtäkt norr om Berg. Arbetet sker i samarbete med Trafikverket som är väghållare (ansvarig) på väg 1123, 1136 och 1044.
Korsningen vid Vreta Klosters kyrka är markerad med röd cirkel. Klicka på kartan för att se den i större format. Karta: Linköpings kommun.
Trafikåtgärder som utreds i samband med uppstart av detaljplaner eller andra beslut
Följande trafikåtgärder kommer att utredas i samband med uppstart av detaljplaner eller andra beslut. Vi har i dagsläget identifierat att dem som möjliga framtida behov. Det innebär att vi inte vet när, hur eller exakt var dessa åtgärder kan genomföras.
- Ny tillfart från Stjärnorpsvägen till gästhamnen
- Gång- och cykelkoppling över Motala ström
- O G Svenssons väg - Norra Cloettavägen (via Cloetta)
- Behov av nya gång- och cykelkopplingar samt trafiksäkerhetshöjande åtgärder
- Behov av nya bilkopplingar eller omledning av trafik
- Trafiksäkerhetshöjande åtgärder i anslutning till Norra Cloettavägen genom centrum
- Åtgärder på Kungsbrovägen