Hoppa till huvudinnehåll

Digitala läkemedelsskåp införande 2025-2026

Vi genomför ett förändrings- och utvecklingsarbete inom äldreomsorgen för vårdboende och ordinärt boende där vi använder digital teknik som hjälp för säker läkemedelshantering.
Det vill säga förvaring, tillgång och hantering av all sorts läkemedel för våra boende. 

För att säkra läkemedelshanteringen av all sorts läkemedel kopplat till  våra brukare och patienter kommer nuvarande läkemedelsskåp att bytas  ut till skåp med digitala nycklar. 

Syftet med förändringen är att öka patientsäkerheten, spårbarheten i vem som har tillgång till läkemedel samt följsamhet till lagkrav (krav på hantering och förvaring av läkemedel).

Skåpen ger möjligheten att ha ett “narkotikaskåp i skåpet” för de patienter och boende  som behöver narkotikaklassad medicin.

 

Fördelar med digitala läkemedelsskåp

  • Läkemedelsskåpens placering ses över. Läkemedelsskåp får inte vara placerade i badrum eller över kylskåp där det kan bli över +25 grader.
  • Förvaringen blir säkrare och placeras på rätt ställe. 
  • Vi kan logga och spåra nyckelanvändare
  • Minska läkemedelssvinn
  • Endast sjuksköterskor har tillgång till narkotikaskåpen som är placerade inuti det digitala läkemedelsskåpet. Sjuksköterska fördelar ut exempelvis smärtstillande v.b. i det patientbundna läkemedelsskåpet. Det medför att delegerade medarbetare endast har tillgång till mindre mängder narkotika i skåpet. Narkotikajournal förs på sedvanligt sätt. 

Bild på ett läkemedelsskåp med ett narkotikaskåp inuti

Skåp, digitala nycklar och synkstationer

Skåpen öppnas och stängs med digitala nycklar som delegerade medarbetare  har behörighet till och personliga koder för. Yrkeskategorin sjuksköterskor är de enda som har tillträde till skåpen med narkotikaklassade läkemedel.

Nycklarna ska inte lämna husen utan förvaras i det som kallas för “nyckelpooler”. Nycklarna aktiveras i synkstationer vid arbetspassets start och som synkas vid arbetspasset slut. På så vis kan varje nyckel och därmed person härledas eller spåras  till de skåp som öppnats och stängts.

Synkstationerna (som aktiverar alla nycklar) placeras på ett lämpligt ställe för personalen tex där de börjar och avslutar sina arbetsdagar så det blir enkelt logistiskt.

Vid synkstationen kommer det finnas information om hur aktivering av nycklarna fungerar och hur man gör och var man vänder sig om det skulle uppstå störningar. 

Bild på nyckel och synkstation

Tidsplan, förberedelse och genomförande

Övergripande tidplan är att efter piloten (Kvarnbacken, Villa Ryd och Järdalavägen)  införa detta på  egenregins vårdboenden. Detta ska ske klustervis i fyra etapper i följande ordning; Nordvästra, City, Södra och Åleryd och inom tidsramen v 39-v 48 2025. 

Därefter följer vårdboenden för de privata  utförarna (utförarvis) med start januari 2026. Efter det följer ordinärt boende preliminärt kvartal 2-3 2026.

Införandet kan beskrivas i två steg, 

förberedelse (beställning av skåp, nycklar, synkstationer ev el/nätuppkoppling ihop med välfärdsteamet, utse verksamhetsadministratör och kontaktperson, boendefil skapas)

Verksamheten behöver utse en verksamhetsadministratör, exempelvis en samordnare eller annan utpekad person. Det behövs också en kontaktperson som projektgruppen kommunicerar med under införandet. För att underlätta processen har det skapats en checklista för verksamheten. 

genomförande (boendemöte, utbildning, mottagande och uppsättning av skåp, överflyttning av medicin, uppföljning). 

 

 

Beställning, montering och installation

Monteringen av de digitala låsen kommer att utföras av företaget Swedlock. Montering av skåp tar cirka 1-4 dagar per boende beroende på hur många lägenheter som ingår i varje boende. I stora drag kan vi montera runt 80 skåp per vecka (måndag-torsdag). 

Vid monteringen behöver samordnare informera berörd personal och ge ut de personliga koderna till nycklarna. Sjuksköterska behöver vara med under monteringen och ansvara för att lägga över medicin i de nya skåpen.

En tekniker från VOF välfärdsteamet  kommer att ansvara för beställningar av skåp, nycklar och synkstationer till respektive boende. Det görs vid ett verksamhetsbesök i samråd med verksamhetsadministratör. Tekniker kommer också att vara behjälplig/finnas till hands vid monteringen och ansvarar för att forsla bort gamla skåp. 

 

Utbildning för Verksamhetsadministratörer

Verksamhetsadministratörerna kommer få en utbildning på ca tre timmar i systemet och information om allt praktiskt - som behöver förmedlas till delegerad personal.  

Utbildningen sker fysiskt på Emriks gata 36. I de flesta fall måndagar 13.30-16.  Deltagande sker klustervis respektive utförarvis.

Deltagare till utbildningen skrivs upp i boendefilen (ansvarig verksamhetsadministratör plus en extra person). Inbjudan till utbildning skickas ut från projektet. 

Lathund för verksamhetsadministratörer publiceras inom kort

Checklista vid införande

Kontaktperson och verksamhetsadministratör använder denna checklista vid införandet som en stöd och ledstång genom införandet. 

Checklista länkas här inom kort

Frågor 

Har du några frågor, önskar mer information eller ser möjligheter att förbättra moment i införandet är du välkommen att vända dig till: 

Ewa Svensson 

Projektledare införande av 

digitala läkemedelsskåp, DLS

 

 

 

Senast uppdaterad den 12 september 2025