Hoppa till huvudinnehåll

Orosanmälan barn

Om du misstänker att ett barn far illa bör du anmäla det till Socialförvaltningen. Det kallas att göra en orosanmälan. Du behöver inte veta säkert om något är fel, det räcker att du misstänker eller känner oro för barnet.

Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Alla barn har rätt till en trygg och säker miljö och ska skyddas mot alla former av utnyttjande, övergrepp, kränkningar och diskriminering.

Om ett barn far illa eller riskerar att fara illa är det socialtjänstens uppgift att ge barn och föräldrar råd, stöd och behandling. Barnets bästa ska alltid stå i centrum.

Göra en orosanmälan

Linköpings kommun handlägger orosanmälan för barn som vistas eller är folkbokförda i kommunen. Om du vill göra en orosanmälan för barn som vistas eller är folkbokförda i en annan kommun ska du vända dig till den aktuella kommunen.

Om du vill göra en orosanmälan använder du vår e-tjänst.

Om du inte kan använda e-tjänsten eller har frågor om orosanmälan kan du kontakta Mottagning barn och unga på Socialförvaltningen. Kvällar och helger kan du kontakta Socialjouren. Kontaktuppgifter finns längst ner på denna sida.

Om du vill vara anonym

Du som privatperson kan göra en anonym anmälan. Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn eller andra uppgifter som kan identifiera vem som gjort anmälan. Om ditt namn blir känt för socialtjänsten kan vi bara undanhålla det i undantagsfall för den/de som berörs av anmälan.

Anmälningsskyldighet

Anställda i verksamheter som berör barn, till exempel förskola, skola, hälso- och sjukvård och tandvård har anmälningsskyldighet. Det betyder att de i sitt arbete är skyldiga enligt lag att genast anmäla om de misstänker att ett barn far illa. De är även skyldiga att lämna uppgifter som kan ha betydelse för en pågående utredning på Socialförvaltningen. Anmälningsskyldigheten gäller barn och unga som är 0-18 år. 

Om du är anmälningsskyldig ska du göra en skriftlig anmälan. Det underlättar om du använder vår e-tjänst. Som anmälningsskyldig kan du inte vara anonym.

När ska jag anmäla?

Du behöver inte vara säker på att barnet far illa, utan det är Socialförvaltningens ansvar att bedöma och eventuellt utreda barnets situation. Det viktiga är att Socialförvaltningen får kunskap om barn som kan behöva stöd eller skydd i ett tidigt skede. Det kan exempelvis vara att barnet eller föräldrarna har ett missbruk, att barnet utsätts för våld och/eller övergrepp, att barnet inte får tillräcklig känslomässig eller praktisk omvårdnad eller andra svårigheter som inte blir till barnets bästa.

Om du är osäker på om du ska anmäla kan du kontakta Socialförvaltningen och rådfråga utan att nämna barnets eller familjens namn. Kontakta mottagningen för barn och unga.

Kontakt med vårdnadshavare

Att prata med vårdnadshavaren om din oro för ett barn kan kännas svårt, och de kanske reagerar starkt. Vår erfarenhet är ändå att det bästa oftast är att prata med vårdnadshavaren om den oro du känner. De får då också möjlighet att vara delaktiga.

Däremot ska du inte prata med vårdnadshavaren om din oro gäller barnmisshandel, hedersrelaterat våld eller sexuella övergrepp. Det underlättar för utredningen och skyddar barnet.

Vad ska en anmälan innehålla?

  • Lämna så tydliga uppgifter om barnet och situationen som möjligt.
  • Berätta hur du har fått kunskap om situationen.
  • Vad är det för händelser som gör dig orolig?
  • Berätta om barnet har sagt något särskilt, vad och till vem.
  • Beskriv barnet.
  • Beskriv din oro för barnet och hur du ser att situationen påverkar barnet.
  • Beskriv hur länge du har känt oro.
  • Skriv om du vet att det finns tolkbehov.

Återkoppling till anmälare

Om du har gjort en orosanmälan som privatperson har du inte rätt att få återkoppling på något sätt.

Om den som gjort anmälan har anmälningsskyldighet får Socialförvaltningen informera anmälaren om en utredning har inletts, om en utredning pågår eller inte har inletts. Ambitionen är att alltid ge återkoppling till anmälare med anmälningsskyldighet, men om du inte hör något - ta kontakt med Socialförvaltningens mottagning barn och unga.

Det är Socialförvaltningen som bedömer och utreder orosanmälningar om barn som far illa eller riskerar att fara illa.

Förhandsbedömning

När anmälan kommit in till Socialförvaltningen görs alltid en första bedömning om barnet är i behov av omedelbart skydd (inom 24 timmar). Om det inte behövs görs en förhandsbedömning som leder fram till ett beslut om att inleda eller inte inleda en utredning. En förhandsbedömning ska vara färdig inom 14 dagar och socialtjänsten får under tiden ta kontakt med barn och vårdnadshavare samt med anmälaren vid behov.

Utredning

Om Socialförvaltningen bedömer att en utredning kring barnets behov är nödvändig inleds en sådan. Utredningens syfte är att i samarbete med vårdnadshavare och barn klargöra barnets situation och behov.

Socialtjänsten ska se till att barn som inte har det bra får det stöd och skydd de behöver. Det arbetet ska helst ske i ett nära samarbete med familjen.

Om socialtjänsten och vårdnadshavarna inte kan komma överens är socialtjänsten ändå skyldiga att utreda barnets behov av hjälp och skydd.

Vad händer när utredningen är klar?

En utredning ska vara färdig inom fyra månader. Ibland kommer man fram till att barnet har det tillräckligt bra och då behövs ingen hjälp. Andra gånger kan barnet och familjen behöva olika former av stöd. Det är barnets behov som avgör vilket stöd som bedöms vara nödvändigt.

Om det finns en stor risk för att barnets hälsa eller utveckling skadas om barnet inte får hjälp och om familjen och socialtjänsten inte är överens kan det bli så att hjälpen måste ges med tvång. Det finns en lag för detta som heter LVU – Lagen om vård av unga.

När utredningen är klar får vårdnadshavare och barn över 15 år läsa den.

Sekretess

När det har inletts en utredning hos Socialförvaltningen registreras ärendet i socialregistret. Uppgifterna vi registrerar är bland annat namn, personnummer, adress och familjetillhörighet. I registret finns information om vilken typ av ärendet det är och socialsekreterarens journalanteckningar.

Alla som kommer i kontakt med socialtjänsten ska kunna lita på att känslig information inte förs vidare. Därför har socialtjänsten ett stort ansvar för att skydda information. Det kallas sekretess.

Om du är över 15 år har du rätt att få ta del av uppgifter som finns registrerade i Socialregistret. Prata med din handläggare om du har frågor eller vill begära ut information från Socialregistret.

Som vårdnadshavare får man oftast veta allt som handlar om ens barn. Men socialtjänsten får inte berätta något som kan utsätta barnet för en allvarlig risk. Det är också så att ju äldre barnet blir desto mer får barnet bestämma. Äldre barn kan därför behöva godkänna att vårdnadshavare får reda på viss information.

Vi utreder enligt BBIC

Alla utredningar som gäller barn görs utifrån en modell som heter BBIC. Det står för Barnets behov i centrum. Modellen innehåller ett system för utredning, planering och uppföljning av ärenden som rör barn.

Syftet med att utreda enligt BBIC är att stärka barnets ställning och öka samarbetet med barnet och dess nätverk. Det bidrar också till en god ordning och rättssäkerhet.

Information för barn om orosanmälan

Kim, Charlie och Sasa hälsar på hos socialtjänsten – för yngre barn

På Barnombudsmannens hemsida finns en liten bok som på ett enkelt sätt berättar för barn att det finns vuxna som jobbar med att stötta och hjälpa barn som inte har det bra. Du kan ladda ner eller lyssna på boken från hemsidan.

Koll på soc – för äldre barn

Kollpasoc.se är en webbplats för barn om socialtjänsten. Där finns information om socialtjänsten och hur den kan hjälpa barn och unga. Texterna är skrivna på enklare svenska.

Mottagning - Barn och unga (0-20 år)

Till e-postformulär för Mottagning - Barn och unga

E-post: [email protected]

Telefon: 013-20 61 88
Telefontid: Vardagar klockan 9.00–11.30, 13.00–16.00.
För LSS-frågor är telefontiden tisdagar klockan 9.00-11.30 samt torsdagar klockan 13.00-16.00.

Besöksadress: Barnhemsgatan 2 (se karta) Öppettider: Vi tar endast emot bokade besök.

Besöksadress : Barnhemsgatan 2 Öppettider: Vi tar endast emot bokade besök.

Postadress: Socialförvaltningen
Box 356
581 03 Linköping

Du kan också kontakta oss via Kontakt Linköping.

Har du handlingar som ska lämnas in kan du göra det hos Kontakt Linköping eller i postlådan som finns hos Socialförvaltningen på Barnhemsgatan 2. Närmaste parkering finns i Akilles parkeringshus. Det finns två parkeringsplatser utanför receptionen för dig som är rörelsehindrad och har parkeringstillstånd för det

Socialjouren

Telefon: 013-20 75 26
Telefontid: Måndag-torsdag klockan 17.00-24.00, fredag klockan 17.00-01.00, lördag klockan 13.30-01.00, söndag klockan 13.30-24.00

Midsommarafton, julafton och nyårsafton är Socialjouren öppen klockan 13.30-17.00.

Senast uppdaterad den 4 januari 2024