Hoppa till huvudinnehåll

Ombord

Via den digitala tjänsten Ombord ansöker du om skolskjuts. Där kan du även se dina pågående ansökningar, ta del av fattade beslut och se den skolskjuts som ditt barn blivit beviljad. I Linköping använder vi webbversionen av Ombord, inte appen.

Om Ombord skolskjuts

Ombord är den e-tjänst som Linköpings kommun använder för skolskjutshantering. När du som vårdnadshavare är inloggad kan du ansöka om skolskjuts, se dina pågående ansökningar, ta del av fattade beslut och se utförandet av den skolskjuts som ditt barn blivit beviljad. Observera att vi använder webbversionen av Ombord i Linköpings kommun, inte appen.

Om inloggning och handläggning

Du loggar in i Ombord på webben med ditt BankID. Saknar du BankID så kan Kontakt Linköping hjälpa dig med ansökan. I ombord räcker det med att en vårdnadshavare signerar ansökan.

Handläggningstiden för en ansökan kan variera något, aktuell information läggs ut på sidan för skolskjuts:

Om du inte har möjlighet att logga in i Ombord kan du istället ansöka om skolskjuts via pappetsblanketten.

Utskriven blankett skickas till:

Linköpings kommun
Utbildningsförvaltningen
Skolskjuts
581 81 LINKÖPING

Kontakt

Vid frågor kan du ringa Kontakt Linköping på telefon 013-20 60 00 eller skicka e-post till en handläggare:

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av Barn- och ungdomsnämnden för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är Barn- och ungdomsnämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål.

För frågor kontakta Barn- och ungdomsnämnden enligt följande:
E-post: [email protected]

Postadress:
Linköping kommun
Utbildningsförvaltningen
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Senast uppdaterad den 9 augusti 2023