Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Konsumentvägledning

Konsumentvägledningen hjälper dig som konsument och ger råd och information i situationer där du behöver veta mer.

Här kan du bland annat få:

  • Veta dina rättigheter som konsument
  • Råd före köp
  • Information och stöd när du vill klaga på en tjänst eller på något du köpt

Du kan boka ett besök hos konsumentvägledningen för att gå igenom ditt ärende och vid behov ordnar vi tolk. Som konsument erbjuds du också stöd vid anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.

 

Viktigt att veta när någon dör

Det är många olika frågor som de efterlevande behöver hantera när en anhörig dör. I den filmade föreläsningen "Viktigt att veta när någon dör" berättar Linköpings kommuns budget och skuldrådgivare, konsumentvägledare och kommunikationschef från Linköpings domkyrkopastorat om privatekonomi, kostnader och avtal i samband med dödsfall samt vad som gäller vid begravning. Filmen är textad. 

Föreläsningar

Tillsammans med budget- och skuldrådgivningen erbjuder vi föreläsningar i privatekonomi. Föreläsningarna omfattar information om konsumenträtt (reklamation, e-handel, ångerrätt m.m.), budget, lån och skuldsättning. Företrädesvis vänder vi oss till skolor och utbildningar för unga vuxna, men du är alltid välkommen att kontakta oss. Vi bokar föreläsningar i mån av tid. 

Konsumentvägledning - Hallå konsument

Som ett komplement till kommunal konsumentvägledning finns den nationella upplysningstjänsten Hallå konsument. Dit är alla välkomna att få vägledning före och efter köp, angående avtal, reklamationer, hållbara val etc.

Du kan kontakta Hallå konsument på tfn 0771-525 525, måndag-fredag kl. 9-15. På webbplatsen finns information och verktyg till stöd för dig som konsument.  Du kan även nå Hallå konsument via chatt, mejl och deras frågeforum.

Personuppgifter som lämnas i kontaktformuläret behandlas av konsumentvägledningen för administration som behövs för att handlägga ärendet samt för statistik och arkivering. Personuppgiftsansvarig är Kommunstyrelsen.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål.

Kontakta Kommunstyrelsen via kommunledningsforvaltningen@linkoping.se för ytterligare information om hur personuppgifter behandlas.

På www.linkoping.se/gdpr finns mer information om dataskyddsförordningen och vilka rättigheter du har som registrerad.

Konsumentvägledning

Till e-postformulär för Konsumentvägledning

E-post: konsument@linkoping.se

Telefon: 013-20 66 87
Telefontid: måndag och onsdag kl. 8.00-16.00, tisdag och torsdag kl. 8.00-14.00.
Avvikande tider kan förekomma.
Vecka 43 - måndag kl.8.00-12.00, tisdag kl. 8.00-14.00, torsdag kl. 8.00-12.00.

Besöksadress: Östgötagatan 5 (se karta) (se karta)

Besöksadress : Östgötagatan 5 (se karta)

Tillgänglighetsinformation Östgötagatan 5 (se karta)

Postadress: Linköpings kommun
581 81 Linköping

Webbadress: http://www.linkoping.se/konsument http://www.linkoping.se/konsument

Senast uppdaterad den 20 oktober 2021