Konsumentvägledning

Konsumentvägledningen hjälper dig som konsument och ger råd och information i situationer där du behöver veta mer.

Här kan du bland annat få:

  • Veta dina rättigheter som konsument
  • Råd före köp
  • Information och stöd när du vill klaga på en tjänst eller på något du köpt

Du kan boka ett besök hos konsumentvägledningen för att gå igenom ditt ärende och vid behov ordnar vi tolk. Som konsument erbjuds du också stöd vid anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.

P.g.a. det rådande läget med coronaviruset vidtar vi förändringar för att minska kontaktytorna för att bromsa eventuell smittspridning.

I möjligaste mån kommer rådgivning och fortsatta kontakter med rådsökande ske via telefon och e-post. Detta gäller både nya rådsökanden och pågående ärenden.

Med anledning av coronasituationen har Konsumentverket samlat information om vad som gäller kring resor, evenemang och beställda varor. Se länk nedan.

https://www.hallakonsument.se/corona-dina-rattigheter/dina-rattigheter-som-konsument/

Föreläsningar

Tillsammans med budget- och skuldrådgivningen erbjuder vi föreläsningar i privatekonomi. Föreläsningarna omfattar information om konsumenträtt (reklamation, e-handel, ångerrätt m.m.), budget, lån och skuldsättning. Företrädesvis vänder vi oss till skolor och utbildningar för unga vuxna, men du är alltid välkommen att kontakta oss. Vi bokar föreläsningar i mån av tid. 

Arkitektrådgivning

Tillsammans med Sveriges arkitekters rådgivningsgrupp i Linköping finns det möjlighet att boka kostnadsfri arkitektrådgivning på Kontakt Linköping i Huvudbiblioteket (Östgötagatan 5). 

Rådgivningen är på torsdagskvällar och avser 30 minuter och måste bokas i förväg på Kontakt Linköping.
För mer information och bokning - ring Kontakt Linköping på 013-20 60 00.
P.g.a. det rådande läget med pandemi covid-19 är rådgivningen pausad tills vidare.

Konsumentvägledning - Hallå konsument

Som ett komplement till kommunal konsumentvägledning finns den nationella upplysningstjänsten Hallå konsument. Dit är alla välkomna att få vägledning före och efter köp, angående avtal, reklamationer, hållbara val etc.

Du kan kontakta Hallå konsument på tfn 0771-525 525, måndag-torsdag kl. 9-15 och fredag kl.9-12. På webbplatsen finns information och verktyg till stöd för dig som konsument.

Konsumentvägledning

Skicka e-post till Konsumentvägledning

E-post: konsument@linkoping.se

Telefon: 013-20 66 87
Telefontid: ordinarie tider måndag-torsdag kl.8.00-16.00.
Avvikande tider kan förekomma.

Besöksadress: Östgötagatan 5 (se karta) (se karta)

Tillgänglighetsinformation Östgötagatan 5 (se karta)

Postadress: Linköpings kommun
581 81 Linköping

Webbadress: http://www.linkoping.se/konsument http://www.linkoping.se/konsument

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 31 mars 2020