Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Konsumentvägledning

Konsumentvägledningen hjälper dig som konsument och ger råd och information i situationer där du behöver veta mer.

Här kan du bland annat få:

  • Veta dina rättigheter som konsument
  • Råd före köp
  • Information och stöd när du vill klaga på en tjänst eller på något du köpt

Du kan boka ett besök hos konsumentvägledningen för att gå igenom ditt ärende och vid behov ordnar vi tolk. Som konsument erbjuds du också stöd vid anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.

P.g.a. det rådande läget med covid-19 kommer rådgivning och fortsatta kontakter ske via telefon och e-post. Detta gäller både nya rådsökanden och pågående ärenden.

 

Föreläsningar

Tillsammans med budget- och skuldrådgivningen erbjuder vi föreläsningar i privatekonomi. Föreläsningarna omfattar information om konsumenträtt (reklamation, e-handel, ångerrätt m.m.), budget, lån och skuldsättning. Företrädesvis vänder vi oss till skolor och utbildningar för unga vuxna, men du är alltid välkommen att kontakta oss. Vi bokar föreläsningar i mån av tid. 

Arkitektrådgivning

Tillsammans med Sveriges arkitekters rådgivningsgrupp i Linköping finns det möjlighet att boka kostnadsfri arkitektrådgivning på Kontakt Linköping i Huvudbiblioteket (Östgötagatan 5). 

Rådgivningen är på torsdagskvällar och avser 30 minuter och måste bokas i förväg på Kontakt Linköping.
För mer information och bokning - ring Kontakt Linköping på 013-20 60 00.
P.g.a. det rådande läget med covid-19 är rådgivningen pausad tills vidare.

Konsumentvägledning - Hallå konsument

Som ett komplement till kommunal konsumentvägledning finns den nationella upplysningstjänsten Hallå konsument. Dit är alla välkomna att få vägledning före och efter köp, angående avtal, reklamationer, hållbara val etc.

Du kan kontakta Hallå konsument på tfn 0771-525 525, måndag-torsdag kl. 9-15 och fredag kl.9-12. På webbplatsen finns information och verktyg till stöd för dig som konsument. OBS! Hallå konsuments telefon har begränsade öppettider, vardagar 9.00-12-00, med anledning av Folkhälsomyndighetens rekommendation om distansarbete. Du kan även nå Hallå konsument via chatt, mejl och deras frågeforum.

Konsumentvägledning

Till e-postformulär för Konsumentvägledning

E-post: konsument@linkoping.se

Telefon: 013-20 66 87
Telefontid: ordinarie tider juni-augusti, måndag-torsdag kl.8.00-15.00.
Avvikande tider kan förekomma.
Semesterstängt 22 juni -3 juli.

Besöksadress: Östgötagatan 5 (se karta) (se karta)

Tillgänglighetsinformation Östgötagatan 5 (se karta)

Postadress: Linköpings kommun
581 81 Linköping

Webbadress: http://www.linkoping.se/konsument http://www.linkoping.se/konsument

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 4 juni 2020