Hoppa till huvudinnehåll

Konsumentvägledning

Behöver du hjälp med konsumentfrågor?

Om du har frågor om köp, reklamationer eller tvister med företag finns det hjälp att få hos till exempel Konsumentverket, din bank eller andra myndigheter och organisationer. 

Konsumentverket

Här hittar du vägledning kring dina rättigheter som konsument, hur du reklamerar en vara, vad som gäller vid e-handel och mycket mer. Du kan också kontakta deras vägledare via chatt, telefon eller e-post.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Om du har en tvist med ett företag kan du anmäla ärendet till ARN, som prövar tvister mellan konsumenter och företag.

Konsumenternas.se

Här kan du få kostnadsfri vägledning i frågor som rör bank, försäkring och pension.

Telekområdgivarna 

Rådgivning i frågor som gäller konsument- och avtalsrätt på telekomområdet.

Konsumenternas energimarknadsbyrå

Oberoende och kostnadsfri konsumentvägledning om el, gas och fjärrvärme.

Senast uppdaterad den 10 juni 2025