Konsumentvägledning
Behöver du hjälp med konsumentfrågor?
Om du har frågor om köp, reklamationer eller tvister med företag finns det hjälp att få hos till exempel Konsumentverket, din bank eller andra myndigheter och organisationer.
Konsumentverket
Här hittar du vägledning kring dina rättigheter som konsument, hur du reklamerar en vara, vad som gäller vid e-handel och mycket mer. Du kan också kontakta deras vägledare via chatt, telefon eller e-post.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du har en tvist med ett företag kan du anmäla ärendet till ARN, som prövar tvister mellan konsumenter och företag.
Konsumenternas.se
Här kan du få kostnadsfri vägledning i frågor som rör bank, försäkring och pension.
Kontakt Linköping kan guida dig vidare
Om du inte vet vart du ska vända dig kan Kontakt Linköping hjälpa dig vidare till andra organisationer eller myndigheter.
Exempel på frågor vi kan vägleda kontakt kring är:
- Reklamation
- Ångerrätt
- Bytesrätt
- Öppet köp
- Abonnemangsfrågor
Kontakt Linköping kan inte gå in som ombud i en rättslig tvist eller ringa den du är i konflikt med. För det behöver du anlita ett juridiskt ombud.
Linköpings kommuns kontaktcenter.
Chatt: Vardagar mellan 7.30-17.00.
Till e-postformulär för Kontakt Linköping
Telefon:
013–20 60 00
Telefontid:
måndag-fredag 07.30-17.00.
Postadress:
Linköpings kommun
Ange den verksamhet det gäller
581 81 Linköping