Hoppa till huvudinnehåll

Behandling av personuppgifter vuxenutbildning/anpassad utbildning för vuxna

Arbetsmarknadsnämnden i Linköpings kommun är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som sker inom ramen för vuxenutbildning/anpassad utbildning för vuxna.

Behandligen baseras på rättsliga grunder

Inom vuxenutbildning/anpassad utbildning för vuxna behandlas personuppgifter som är nödvändiga för bedrivandet av verksamheten. Behandlingen av personuppgifterna baseras på de rättsliga grunderna:

• allmänt intresse
  • rättslig förpliktelse
  • myndighetsutövning

All behandling av personuppgifter sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.

Exempel på personuppgifter som behandlas är:

• namn
  • personnummer
  • adress
  • telefonnummer
  • e-postadress

Vad personuppgifterna behövs för

Personuppgifter lämnas av elev i samband med handläggningen av ansökan till vuxenutbildning. Personuppgifter om folkbokföring hämtas från Skatteverket.

Personuppgifterna behövs bland annat för:

• skolplacering
  • betygsregistrering
  • frånvaroregistrering
  • statistik
  • examinationer
  • individuella studieplaner

Personuppgifterna används också vid genomförandet av enkäter för att undersöka kvalitén i verksamheten.

Personuppgifter lämnas i vissa fall vidare till andra myndigheter

Personuppgifterna som behandlas lämnas i vissa fall vidare till andra myndigheter som t.ex. Skolverket, Statistiska Centralbyrån (SCB), Centrala studiestödsnämnden (CSN) samt Universitets- och högskolerådet (UHR).

Skolverkets och SCB:s uppdrag är att framställa officiell statistik. Till CSN lämnas även studierapport på elevers kurser. Till UHR lämnas uppgifter om elevs betyg. För elever som läser vuxenutbildning genom fristående utförare lämnas personuppgifter till denna.

Hur länge personuppgifter sparas

Personuppgifterna sparas så länge som det är nödvändigt för att utföra rättsliga förpliktelser eller myndighetsåtaganden gentemot dig och så länge det krävs enligt fastställda rutiner för radering.

Ansvarig nämnd

Det är Arbetsmarknadsnämnden i Linköpings kommun som är ansvarig för
att personuppgifterna behandlas på ett korrekt sätt.

Senast uppdaterad den 12 december 2023